http://ristojkoivula.puheenvuoro.uusisuomi.fi/259540-paaministeri-salvini-syyllistaa-euta-genovan-siltaurmasta

Hän ei ole tässä asiassa välttämättä pelkästään väärässä.

En tarkoita pelkästään varojen ohjaamista liikennyhteyksiin, vaan myös EU:n "tiede-politiikkaa", ns. "eurotiedettä" yleisemmin, ja miten se on omiaan johtamaan juuri tällaisiin ongelmiin, mm. virheiden pysymiseen piilossa, kunnes pamahtaa.

 

Italy’s Deputy Prime Minister Matteo Salvini has laid the blame for the Genoa bridge collapse on the European Union, saying that spending restrictions has limited the country’s investment in its infrastructure.

Salvini, the leader of the eurosceptic Northern League, told reporters in Sicily that the fall of the 100-meter-long stretch of the A10 motorway in the port city on Tuesday showed that budgetary strictures imposed by the EU are putting lives of Italians at risk.

READ MORE: ‘It was a miracle’: Survivor of Genoa bridge collapse shares his story (VIDEO)

“If external constraints prevent us from spending to have safe roads and schools, then it really calls into question whether it makes sense to follow these rules,” said Salvini, according to Reuters. “There can be no tradeoff between fiscal rules and the safety of Italians.”

At least 35 people are reported to have died in the incident. The bridge, known as the Ponte Morandi, was built in the late 1960s and has undergone various redevelop- ment works over the years. The director of motorway operator Autostrade said the collapse of the bridge was impossible to predict, but its design has come in for criticism in the past.

Viestejä3316

Liittynyt16.1.2016

klo 4:27 | 16.8.2018

Punainen osa ei ole romahtanut osa, vaan se on vasemmalta punaisen rajasta V- muotoisen kannatinpilarin yli seuraavaan pilariin. Silta koostuu esijännittämällä tai sa- rananivelellä yhteen liitetyistä beotonielenemteistä. Pylonien välillä on neljä element- tiä.Pyloni on keskellä elementtiä, kokonaan niiden välissä näkyvä on nivelöity molem- mista päistään. siinä on mysliikuntaauma, kuten myös toisella puolen pylonia, mitä murtuma alkoi.

 

https://yle.fi/uutiset/3-10352703

14.8.2018 klo 16:47päivitetty 14.8.2018 klo 17:56

Genovan romahtanutta siltaa oltiin vahvistamassa – "Silta oli aikoinaan italialaisen insinöörityön helmi"

1,2 kilometriä pitkä Ponte Morandi oli rakennettu 1960-luvulla. Sitä remontoitiin toissa vuonna. Eräs insinööri sanoi jo kaksi vuotta sitten, että se olisi pitänyt korvata kokonaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Morandi-silta

" Polceveran maasilta (ital. Viadotto sul Polcevera) [1], joka tunnetaan myös suunnittelijansa mukaan nimellä Morandin silta (ital. Ponte Morandi) on vinoköysisilta Genovassa Italiassa. Vuonna 1967 avattu silta romahti osittain 14. elokuuta 2018. [2] Onnettomuudessa kuoli yli 30 ihmistä. [3]

 

Satun tuntemaan sattumalta asiaa, sillä olen tehnyt noin 40 vuotta sitten diplomityöni rakennustatiikasta silloisella TTKK:lla juuri sen tyyppisitä, sittemmin harvinaisiksi jääneistä rakenteista, joita tässä betonielementtirakenteissa, esijännitetyssä sillassa on käytetty. Tämä silta on siis rakennettu 10 vuotta aikaisemmin.

Vaikka en ole betonirakenteiden asiantuntija diplomityöstäni huolimatta, joka oli lu- juusopin teoriaa, voin sanoa, että tulloin tällaisten ns. ei-monolittiten tai epämonoliit- tisten betonipalkkrakenteiden toimintaa ei tunnettu kunnolla.Tuollainen pätkäpalkki ei toimi massiivipalkin tavoin,vaan muodonmuutokset ja myös suurimmat jännitykset keskittyvät siihen saumakohtaan. Sellaiset selvitettiin teoreettisesti - ja jossakin mää- rin kokeellisesti vasta meidän tutkimusten yhteydessä. Asiaa ei muuta se, että myös aivan tavallinen teräsbetonilakki muuttuu murtotilannetta lähestyttäessä sellaiseksi epämonoliittipalkiksi: myös siinä käyttäytymisessä ilmeni uusia seikkoja.

Myös itse betonissa tapahtuu ulkotiloissa ja vaihtelevissa lämpötuloissa ja kosteus-aloissa muutoksia kuten hydratoitumisra (hydroksidien muuttumista karbonaateiksi), joka ei välttämättä heikennä betonin lujuutta, mutta aiheuttaa terästen korroosiota betonin sisällä.

Betonin väsyminen keskittyy niihin pätkien väleihin. Vaaralliset ilmiöt ovat mm. palkin poikkisuuntaisia eli pystysuuntaisia vetojännityksiä, jotka yrittävät "ampua puristetun särmän irti", ylös. Ne voivat olla esimerkiksi 40% siitä puristusjänntyksestä - ja betonille jo sellaisenaan vaarallisempia, ja lisäsksi on mises-vertailujännitysvaikutus: ankarat leikkausvoimat vinossa suunnassa.

Noita juttuja ei tutkittu tietääkseni juurikaan pitemmälle, tehtiin kymmenkunta dippistä, osa teoreettisia ja osa kokoeellisia ja yksi lisuri.

Italiaiset olvat ainoita ulkomaalaisia, jotka alivat kinnostuneita.

Betonissa tapahtuu myös kemiallisia ilmiöitä, joita ei tuolloin tunnettu kuten hydratoi-tumista eli hydroksidien muuttumista karbonateiksi, vaihtelevissa koskeus- ja lämpöoloissa

EU:n "uudessa ("hyöty")tiedesysteemissä, joka Suomessa alkoi jo tuolloin Suomen "Akatemian" toimenkuvan muutoksella, jota on sittemmin matkittu myös eräissä EU- organisaatiossa, tuollaita tiedettä ei saanut tehdä, tai sitä ei ainakaan rahoittanut ku- kaan, ellei sitten olisi ollut jokin tuollainen valtava projekti tekeillä puolivillaisn tiedoin ... vaikka nimenmomaan turvallisuuden takia ja vanhojenkinrakenteiden käyttökuntoi-suuden arvioimiseksi perustutkimustietoa ehdottomasti aina tarvitaan, ja siihen on tartuttava silloin, kun sitä löytyy,

Screenshot_2018-08-16%20Italy%27s%20Auto

Ei voi kuin ihmetellä luottamusta insinööreihin, kun asutuksen yläpuolelelle noin moternia viritetään.

Venezuelassa on romahtanut saman suunnittelijan samantyyppinen silta laivan töytäisystä

Riccardo4b259554-a09d-11e8-97d7-83795301