Žores Alfjorov (15.3. 1930 - 1.3.2019) oli kvanttiyysikko, jonka tukimustulokset ja keksinnöt ovat löytäneetsovellutuksia niin tietoliikennetekniikasta kuin rakennutekniikastakin -ja siltä väliltä.

Hänet tunnetaan todellisena ja päättäväisenä tieteen ideologisena ja poliitisena puolustajana niin esimerkiksi uskontoa kuin valemarkkinamekanimiakin vastaan, jotka tuhoavat tieteen.

Hän valmistui Leningradin Säkhköteknisestä instituutista 1952 ja ryhtyi toimimaan NL:n Tiedeakatemian Fysioteknisen instituutin palveluksessa, jossa vaikutti koko työikänsä. Vuonna 1972 hän sai NL:n akateemikon arvon kirjeenvaihtajajäsenenä ja vuonna 1979 täysjäsenenä. Hän oli vuodesta 1989 vuoten 2017 Tiedeakatemian varapuheenjohtaja ja sen Leningradin osaston puheenjohtaja.

Vuonna 1965 hän liittyi NL:n kommunistiseen puolueeseen, josta kuitenkin Gorban aikana vieraantui ja toimisettemmin Kotimme on Venäjä -porvaripuolueessa, josta valittiin 1995 myös kansanedustajaksi duumaan, mutta vuoden 1999 vaaleissa hän palasi Kommunistien riveihin ja valittiin puolueen toiseksi suurimmalla äänimäärällä Duumaan.

Hän vastusti presidentti Putinin akatemiauudistusta.

1501462352_0%3A0%3A2950%3A1660_600x0_80_

https://fi.wikipedia.org/wiki/%C5%BDores_Alfjorov

  1. Žores Ivanovitš Alfjorov (ven. Жорес Иванович Алфёров, 15. maaliskuuta 19301. maaliskuuta 2019[1]) oli venäläinen fyysikko, joka sai vuonna 2000 Nobelin fysiikanpalkinnon yhdessä Herbert Kroemerin ja Jack Kilbyn kanssa työstään puolijohdekomponenttien, erityisesti nopeiden transistorien, laserdiodien ja integroitujen mikropiirien kehittelystä. Näihin komponentteihin voidaan sanoa perustuvan nykyisen informaatioteknologian.

    Alfjorov on Oulun yliopiston kunniatohtori. Hän on vieraillut Oulun yliopistossa useita kertoja 1980-luvulta alkaen. [2]

    Poliittinen toiminta

    Alfjorov valittiin 1995 Venäjän duumaan Jeltsiniä tukeneen Kotimme on Venäjä -puolueen ehdokkaana. Vuodesta 1999 lähtien hän on ollut duumassa kommunistien ehdokkaana. Hänet valittiin uudelleen 2003 ja 2007. Vuonna 2007 hän oli kommunistien listan kakkosehdokkaana vain puoluejohtaja Gennadi Zjuganovin jälkeen ja ennen Nikolai Haritonovia. Valtioduuman vanhimpana jäsenenä hän oli väliaikainen puhemies viidennen duuman kokoontuessa.

    Alfjorov oli mukana kesällä 2007 mukana kymmenen Venäjän tiedeakatemian jäsenen allekirjoittamassa avoimessa kirjeessä presidentti Vladimir Putinille, jossa he arvostelivat häntä kirkon "soluttautumisesta" valtion elimiin, koulutukseen ja tieteeseen.[3]

    Lähteet

    1.  
  2. Умер Жорес Алферов (venäjäksi)
  3.  
  4. ee.oulu.fi
  5.  
  6. Open letter to the President of the Russian Federation Vladimir V. Putin from the Members of the Russian Academy of Sciences scepsis.ru. , alun perin Kentavr, No. 3, pp. 1-2

 

Akateemikko Alfjorovista löytyy hakusana jo vuoden 1979 Sovjetskaja entsiklopedijasta, joka on uutena jenkkikäännöksenä netissä:

 

Alferov, Zhores Ivanovich

Born Mar. 15, 1930, in Vitebsk. Soviet physicist. Corresponding member of the Academy of Sciences of the USSR (1972). Member of the CPSU since 1965.

Upon graduating from the Leningrad Electrical Engineering Institute in 1952, Alferov joined the staff of the Physicotechnical Institute of the Academy of Sciences of the USSR, where he still holds a position. He was named a professor at the Leningrad Electrical Engineering Institute in 1972.

Alferov’s principal works have dealt with the study of hetero-junctions in semiconductors and with the development of hetero-junction devices. He discovered the phenomenon of superinjection in heterostructures and advanced a theory for the use of heterostructures in semiconductor electronics.

Alferov received the Lenin Prize in 1972 and has been awarded two orders and various medals.

 

https://ria.ru/20190302/1551496774.html?utm_source=yxnews&utm_medium=desktop&fbclid=IwAR1GQVLq60IuX2E0wxitiN3R2cRRGHSpB_w0fBy0q1eZqQWYeBCResQixMU

МОСКВА, 2 мар — РИА Новости.

Нобелевский лауреат, академик Жорес Алферов скончался в Санкт-Петербурге, сообщила РИА Новости его супруга Тамара.

Ему было 88 лет.

Причиной смерти Алферова стала острая сердечно-легочная недостаточность, рассказали РИА Новости в Санкт-Петербургском национальном исследовательском академическом университете РАН. Дата и место прощания с ученым пока не определены, сейчас семья решает этот вопрос, добавил собеседник агентства.

В конце ноября Алферов попал в больницу после того, как ему стало плохо на заседании РАН. Первоначально сообщалось об инсульте, однако затем в Академии наук пояснили, что это был гипертонический криз.

Жорес Алферов родился 15 марта 1930 года в Витебске. Окончил факультет электронной техники Ленинградского электротехнического института, с 1953 года работал в Физико-техническом институте имени Иоффе.

Занимался разработкой полупроводниковых гетероструктур и созданием быстрых опто- и микроэлектронных компонентов. За это в 2000 году его удостоили Нобелевской премии по физике (вместе с американцами Джеком Килби и Гербертом Кремером).

В 1991-2017 годах Алферов был вице-президентом РАН.
 

https://www.pirkanblogit.fi/2017/risto_koivula/venajan-kommunistien-arvostelua-putinia-kohtaan/
 

***


Puun uudet ominaisuudet voivat mullistaa puurakentamisen Suomessa – nanopinnoitteiden avulla syntyy palamatonta puuta ja kevyttä betonia


nanopuu13-3-10689060.jpg.jpg
 

Hiilinanopartikkelin rakenne muistuttaa munkkirinkilää. Pietarin polyteknillinen yliopisto

https://yle.fi/uutiset/3-10689278


Puun uudet ominaisuudet voivat mullistaa puurakentamisen Suomessa – nanopinnoitteiden avulla syntyy palamatonta puuta ja kevyttä betonia

Palamatonta puuta voidaan käyttää esimerkiksi rakennusten pintamateriaalina. Se toisi merkittävän parannuksen paloturvallisuuteen.

Yliopistotutkijat kehittävät puuta, jota on käytännössä mahdoton saada syttymään. Tavoitteena on käsitellä puuta niin, että sille saataisiin rakennusmateriaalien vaativin paloluokitus A tai B. Sellaisia ovat tällä hetkellä muun muassa vuorivilla tai lasi.

Palamattomalle puulle on paljon käyttökohteita. Sitä voitaisiin käyttää nykyistä enemmän vaikkapa julkisten tilojen pintamateriaalina.

– Voimme parantaa palonkestoa, ja tälle ominaisuudelle on puukerrosrakentamisessa kova tarve, sanoo professori Timo Kärki Lappeenrannan–Lahden teknillisestä yliopistosta.

Palamaton puu osa isompaa tutkimusta, jota tekevät yhdessä Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto ja Pietarin polyteknillinen yliopisto. Tutkijat kehittävät nanorakenteiden avulla tutuista rakennusmateriaaleista aiempaa kestävämpiä ja kevyempiä tuotteita.

– Perustana on nanohiili, josta valmistettua pintakäsittelyainetta sivellään esimerkiksi puuhun, sanoo professori Timo Kärki.

Nanopinnoite pohjautuu venäläisen fyysikon Zores Alfjorovin ja tutkijoiden löytämästä nanorakenteesta, joka muistuttaa munkkirinkilää. Yleensä nanorakenteet ovat pitkulaisia ja putkimaisia – tai jalkapallon muotoisia.

Erikoinen rinkilämäinen rakenne tuo ainutlaatuisia lisäominaisuuksia esimerkiksi betoniin.

... Nanohiilen poikkeuksellinen rakenne tuo lujuuden

Nanohiilen valmistusprosessi on patentoitu, mutta Pietarin ja Lappeenrannnan–Lahden teknilliset yliopistot kehittävät sille kaupallista käyttöä ja markkinoita EU-alueella.

– Teemme tuotehyväksyntään liittyviä mittauksia puupuoleen liittyvissä hankkeissa. Vastaavia on venäläinen kumppani tehnyt betonin osalta, sanoo professori Timo Kärki.

Nanorakenteen löytäjä fyysikko Zores Alfjorov tunnettiin elinaikanaan paremmin työstään nykyisen informaatioteknologian kehittäjänä. Siitä hän sai Nobelin fysiikanpalkinnon vuonna 2000.

Alfjorov ehti käydä luennoimassa työstään Lappeenrannassa järjestetyssä EU-Venäjä-innovaatiofoorumissa vuonna 2012. Alfjorov menehtyi (siirryt toiseen palveluun) 88-vuotiaana Pietarissa maaliskuussa 2019.

 

***
 

https://scepsis.net/eng/articles/id_8.php?fbclid=IwY2xjawF21GZleHRuA2FlbQIxMQABHZ1joGclXt4G1QlK6hPWzd_DJiDBBJ9AYmDDziYFBNyFE_f_-mlRtYh1Ow_aem_cAyw1CmscjVbe2HPcMYiAg

"

Open letter to the President of the Russian Federation Vladimir V. Putin from the Members of the Russian Academy of Sciences

Dear Mr. President:

We have watched with deepening concern the increasing clericalization of Russian society, the Church's infiltration of all areas of public life. The Constitution of the Russian Federation declares our country to be secular and separates the Church from the public education system. We address this letter to you as the holder of the highest office in this country and guarantor of the Constitution´s basic principles.

In March of this year, the 9th World Russian National Council was held in Moscow. One of its resolutions caught our attention: "On the development of a national system of religious education and science." It is a peculiar title. If religious education is an internal affair of the Russian Orthodox Church, then why should the Church concern itself with science? And would science be well served by such concern? The text of the resolution is unequivocal. The resolution calls for an appeal to the Russian federal government to "include theology in the list of scholarly disciplines recognized by the State Commission for Academic Degrees and Titles and to preserve theology as an independent scholarly field."

The Church's attempts to introduce theology to the list of government-recognized scholarly disciplines have a long history. Previously, however, the pressure exerted on the Academic Degrees and Titles Commission remained hidden from the public eye. Since the Council in March, the pressure is out in the open. But why is it that theology " an assemblage of religious dogmas" should occupy a place among scientific disciplines? Scientific disciplines deal with facts, logic, and proofs, but not faith.

The Catholic Church, it should be noted, has almost completely renounced interfering with science (in 1992 the Church even recognized its fault in the Galileo affair and cleared his name). In conversation with V. I. Arnold (March 1998), Pope John Paul II recognized that science alone is able to determine the truth, whereas religion, in the words of the pontificate, sees itself as better suited to evaluate the possible uses of new discoveries. The Russian Orthodox Church holds a different view:

"We need a dialogue between the government and society at large in order to end the monopoly of the materialist worldview that was created in the Soviet era." (From the resolution of the Council.)

All the achievements of science worldwide are based on a materialist view of the world. Modern science is simply not concerned with any other views. Steven Weinberg, the American physicist and Nobel Prize winner, put it aptly:

""The experience of being a scientist makes religion seem fairly irrelevant. Most scientists I know simply don't think about it very much. They don't think about religion enough to qualify as practicing atheists." (New York Times, August 23, 2005)

 

So what are we being offered to replace the "monopoly of a materialist worldview"?

But let us come back to the Academic Degrees and Titles Commission. The incorporation of the Church into a government body is an obvious breach of the Constitution. The Church has already infiltrated the army and now the media broadcast the blessings of new military equipment (battleships and submarines are now required to be blessed " which, alas! does not always help). Religious ceremonies attended by high government officials are also widely covered. These are all examples of the clericalization of this country.

The Council´s abovementioned resolution contains another urgent call "for the recognition of the cultural significance of Orthodox culture and ethics education in all schools and for the inclusion of this subject in the standard federal curriculum."

Church officials are calling on the government to make Introduction to Orthodox Culture a mandatory subject in all Russia´s schools. The idea has been in the works for some time. In Circular #5925, dated December 9th, 1999, addressed to "all eparchial officials," Alexis II states that "the task of spiritual and moral education will not be fulfilled if we fail to pay attention to the system of public education." The conclusion of the same document reads:

"In case difficulties should arise teaching "Introduction to Orthodox Beliefs," the subject should be called "Introduction to Orthodox Culture," which the teachers and school principals raised in atheism will find more acceptable."

It follows from the quoted text that under the guise of "Introduction to Orthodox Culture," we are going to have (in breach of the Constitution, once again) religious education.

Even if we assume that the course is truly about "Orthodox culture," such a subject would still " as has been said so many times " be unacceptable in an ethnically and religiously diverse country. Nevertheless, the Council considers this subject necessary in our country, where Orthodox Christians, so they say, constitute an absolute majority. If you count all ethnically Russian atheists as Orthodox Christians, then they would indeed make up a majority. Without the atheists, alas, Orthodox Christians are in the minority. But that is not the point. Can we treat other religions with such disrespect? Is this not a form of Orthodox chauvinism? Church functionaries ought to take the time to consider whether such a policy will ultimately unite the country or lead to division.

In the European Union, where religious intolerance has already shown its colors, it has been recognized after much discussion that schools should teach a course in the history of the main monotheist religions. The main argument for such a course would be that teaching history and cultural heritage of other religions would promote understanding between members of different ethnic and religious groups. No one even thought of demanding the teaching of an "Introduction to Catholic Culture." At last year´s Christmas Readings, Education Minister Andrey A. Fursenko announced the publication of the history of world religions textbook. The Orthodox lobby gave the announcement a hostile reception. Meanwhile the textbook, written by scholars of the History Institute of the Russian Academy of Sciences (the title is Religions of the World, to be used in grades 10 and 11), is a well-balanced account packed with information that any educated person should know.

And what do we have instead? A year ago, a St. Petersburg high-school student Masha and her dad went to court to demand that the high-school biology curriculum of "outdated and erroneous" Darwinism be replaced by the theory that man was created by a Divine force (creationism). It´s an absurd situation: for some reason the courts must now decide whether the theory of evolution, which states that life emerged on Earth three billion years ago, is true, or whether the truth lies rather in the theory of creation, which, unlike the theory of evolution, does not present a single fact but states that life on Earth has existed for a few thousand years. It seems to be a question exclusively within the competence of science. Yet Masha and her dad received support from the Patriarch Alexis II who declared at the Christmas Educational Readings:

"There is no harm in knowing the Bible´s account of the origin of the world. If someone wants to think that they descend from apes, let them keep their view, but without imposing it on others."

But what will happen if school education gets deprived of elementary proofs, of basic logic, if the last remnants of critical thinking are eviscerated, and instead dogmas are learnt by rote, would that do no harm either? By the way, to be precise, neither Darwin nor his successors have ever stated that man descended from the ape. They only stated that apes and humans have common ancestors. But it is not only Darwinism that the Church has problems with. For instance, how does the Bible´´ s account of the origin of the world relate to the facts demonstrated by modern cosmology and astrophysics? What should be taught in school: these facts or the Bible´s account of the world created in seven days?

To believe in God or not is a matter of each individual´s conscience and convictions. We respect the feelings of religious people and our goal is not to fight religion. But we can not stand by when attempts are made to cast doubt on scientific knowledge, to extirpate the "materialist worldview", to substitute the knowledge accumulated by science with faith. We shouldn´t forget that the government´s policy of innovative development can only be realized if schools and universities equip young people with the knowledge acquired by modern science. To this knowledge there is no alternative.

Members of the Russian Academy of Sciences
Evgeny ALEXANDROV,
Zhores ALFEROV,
Garry ABELEV,
Leo BARKOV,
Andrey VOROBIEV,
Vitaly GINZBURG,
Sergey INGE-VECHTOMOV,
Eduard KRUGLYAKOV,
Mikhail SADOVSKY,
Anatoly CHEREPASCHUK

Translated from Russian by Dmitri Ponomarenko, Eugenia Simacheva and Robert Denis.
 "
Published in Kentavr, No. 3, pp. 1-2 (a popular-science supplement to Novaya Gazeta).
[Russian version]