lauantai, 6. tammikuu 2024

Esa Saarisen testamäntti

Hesari pottuilee Saariselle sijoittamalla hänen testamänttinsä TAIDE-osastoon...

Saarinen on paremmin perillä filosofiasta ja tieteestä yleensäkin kuin päältä näyttää. Hän on toiminut yhteistyössä mm. brittiläisen filosofin Colin McGinnin kanssa, joka on suhtautunut tiukan kielteisesti niin "peilineuroniteoriaan" kuin sen osatekijöihinkin kuten James-Lange(-Damasio)- "tunne- ja tajuntateoriaan".

https://www.hs.fi/visio/art-2000007890259.html

" Esa Saarinen piti viimeisen luentonsa Aalto-yliopiston professorina

Filosofi Esa Saarinen piti jäähyväisluentonsa Aalto-yliopistossa. Luento lähetettiin suorana HS.fi:ssä.

Screenshot%202024-01-06%20at%2019-33-39%

Esa Saarinen piti jäähyväisluentonsa etäyhteyksin kotoaan.

31.3.2021 2:00 | Päivitetty 31.3.2021 18:48

Professori, filosofi Esa Saarinen on vetänyt vuodesta 2001 lähtien Aalto-yliopistossa suosittua Filosofia ja systeemiajattelu -kurssia. Kurssi toteutetiin tänä keväänä viimeistä kertaa, sillä Saarinen täyttää kesällä 68 vuotta ja jää yliopistovirastaan eläkkeelle.

31.3.2021 Esa Saarinen piti kurssin viimeisen luennon, joka oli samalla hänen jäähyväisluentonsa Aallon professorina. Saarinen veti luennon kotoaan Zoomin välityksellä. Saarisen viimeisen esiintymisen Aalto-yliopiston professorina sekä kaikki muut sarjan luennot voit katsoa täältä.

Viimeisen luennon otsikko oli Ja aurinko nousee.

”Viittaan sillä siihen kauniiseen, jota olen saanut olla palvelemassa. Ja ehkä elämään muutenkin”, Esa Saarinen sanoo kotonaan Helsingissä ja liikuttuu hieman.

”Ajattelen yliopistoa ylevästi. Näen yliopistossa yhä sen vuosisadat ylittävän alkuperäisen kauneuden, sen ylärekisteriulottuvuuden.”
Filosofia ja systeemiajattelu -kurssin ovat sen 21 kauden aikana suorittaneet tuhannet Aalto-yliopiston opiskelijat. Youtubessa ja podcastina luentoja on nähty ja kuultu yli miljoona kertaa.
Ennen koronaa kurssi veti Aalto-yliopiston suurimman luentosalin täyteen niin, että osa seurasi kurssia viereisessä luentosalissa striiminä. Saarisesta myös kotoa käsin vedetyssä Zoom-luennossa on ollut hohtonsa.
”Minun ei tarvitse ajatella esiintymistä ja voin ajatella puhtaammin. Koen, että osallistujat ovat hyvin lähellä. Tuntuu, kuin istuisimme leiritulella.”

Viimeistä luentoaan Esa Saarinen odotti haikean innostuneena.

”Se, mitä on tapahtunut näiden luontojen yhteydessä, kautta ja mahdollistamana, nousee samalla kuulaaseen tarkasteluun.”

https://www.hs.fi/visio/art-2000007890100.html
Screenshot%202024-01-06%20at%2019-56-54%

Kommentit (24)

 

31.3.2021 12:46

Filosofi Esa Saarinen on hellittämättömästi toisia ihmisiä kunnioittava henkilö, joka kannustaen ja aina positiivisella asenteella puhuttelee kuulijaansa.
Kiitos sanoista, ajatuksista, herkkyydestä ja uskomattoman hienosta esimerkistä rakastaa täydesti.
 

31.3.2021 4:42

Täytyy tunnustaa olleeni pitkään hieman ennakkoluuloinen punktohtorina tunnetuksi tulleeseen tohtori Saariseen filosofina. Nyttemmin lähinnä yleisten medioiden välityksellä saamani kuvan perusteella olen sitä mieltä, että Esa Saarinen on kuin onkin täysaito filosofi ja kunnialla edustaa mielestäni suomalaista korkealuokkaista filosofiperinnettä. Siihen hän on tuonut oman persoonallisen ja arvokkaan aitofilosofisen lisänsä.
 

31.3.2021 16:41

Kiitos Hesari!
Nyt paussi luennossa.
Toivomus HS:lle, että tätä voitaisiin katsoa esim. 30 päivän ajan, ja samalla olisi tilaisuus keskustella ystävien kanssa esille tulleista kohdista. Hieno idea, toivottavasti professorien virkaanastujais- ja jäähyväisluennot saataisiin kaikkien katsottaviksi.
 

31.3.2021 11:04

Näinä aikoina, kun on eteenpäinmenemisen ja myymisen paatos, vie Esa Saarinen syvyyssuuntaan ja olemiseen, mielenkiintoisesti ortogonaalisesti mindfulness-filosofiaan nähden. Saarinen kannustaa ajatteluun ja meta-ajatteluun, mindfulness olemiseen ja ajattelusta lepäämiseen. Molempia tarvitaan syvässä ihmisyydessä.

Aion katsoa luennon ja vihjata työkavereille ja kavereille.
 

31.3.2021 17:01

Kiitos Esalle! Niin paljon saan voimaa hänen luennoistaan. Onneksi Youtubessa niitä tallennettuna. Lämmin tunnelma ja ihmisen hyväksyminen ja ymmärtäminen on tärkeintä minulle.
 

31.3.2021 17:01

Saarisella on kyky tuoda persoonansa, ajatuksensa ja tunteensa niin lähelle kuulijaa, että luennosta tulee tarinankerronta ja tarinan kertojasta kuulijan kanssa keskusteleva sisäinen ääni, joka välillä antaa keskustelukumppanille ystävällismielisiä tönäisyjä, jotta tämä pääsisi urastaan väljemmille vesille. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun kuuntelin hänen luentoaan. Aion kuunnella niitä lisää!
 

1.4.2021 18:35

Esa Saarinen on ainoa luentofilosofi, joka ei puhu apulantaa ansaitakseen.
Empiirisesti.
Resbectit ajoissa elossa ollessa Esa Saariselle.
Muita mieleen tulevia, joskaan ei tällä ansaitsevia ovat filosofi T Airaksinen ja sosiaalipsykologian professori K Rainio aikaisemmin.
 

31.3.2021 18:08

Kovettu luento, joka huipentui Teuvan Perälän akateemikko Oiva Ketosen kauniisiin tunnustuksiin vaimolleen.
Pohojalaasen raavahan miehenkin silmä kostuu ei voi mitään. Viisaus ja rakkaus kantaa yli sukupolvien.

Kiitos Esa.
 

31.3.2021 18:10

Kiitos Hesarille ja Esa Saariselle. Kävelin koiran kanssa luonnossa kuunnellen tätä. Tuli monta merkityksellistä asiaa ihmisyydestä ja ajattelun jalosta taidosta.
 

31.3.2021 18:16

Kiitos, Esa, kaikista näistä lukuisista kerroista luennoillasi, joilta lähtiessä matka on jatkunut rakkaudellisemmin. Vuosi sitten lähettämässäni sähköpostissa kerroin, kuinka vuosikymmenten ajan viritit ajatteluani ylemmille taajuuksille ja annoit tukea opetustyössäni. Edelleen - jo eläkkeellä ollen - olen suunnattomasti nauttinut näistä pysähtymisistä elämän virrassa uudelleen ja uudelleen ajattelun ääreen. Toivotan sydämestäni kaikkea hyvää sinulle ja perheellesi.
 

31.3.2021 18:08

Sykähdyttävää, liikuttavaa, kaunista, Kiitos Esa Saarinen!
 

31.3.2021 18:16

Kiitos HS ja erityisesti kiitos Esa Saarinen tästä maagisesta ja intensiivisestä iltapäivän luennosta. Aivan sattumalta tulin juuri luennon alettua paikalle, intuitioni johdattamana. Juuri tänään koen, että sain arvokkaan lahjan. Kiitos.
 

31.3.2021 18:41

Kiitos Esa!
Ehdottoman innostavaa ja elämää ja ajatuksia inspiroivaa kuunneltavaa.
Kertakaikkien rohkaisevaa ja voimaannuttavaa.
Oma sisäisen työskentelyn tila avartui välittömästi ja kevätaurinko alkoi tuntua lämpimämmältä kuin tähän asti tänä vuonna.

Rakkaus ja reflektiivisyys - omassa ajattelussa ja elämässä, suhteessa itseen ja maailmaan. Siinäpä meille kaikille evästä reppuun.

***
Muistuivatpa ikuisuuden jälkeen mieleen myös loistavat takavuosien onnistumisen filosofia ja psykologia -luentosi Helsingin yliopiston päärakennuksessa, samaten aikalaiskritiikkiluennot Porthaniassa.
Istuskelin luennoillasi kuuntelemassa ja tekemässä harjoitustehtäviä, kun varsinaiset oman tiedekunnan opinnot tuntuivat siinä kohden melkolailla merkityksettömältä ulkoluvulta vailla aitoa yhteyttä siihen kuka olen, mitä haluan ylipäätään maailmassa tehdä ja onko se jotenkin saavutettavissa. Luennoillasi oli suuri merkitys siinä, että löytyi tokkua ja itselle tärkeää merkityksellisyyttä niin elämässä kuin opinnoissakin. Kiitos siitäkin.
 

31.3.2021 18:08

Tämä oli huikean inhimillinen ja liikuttava setti. Antoi gigantisti ajateltavaa, metatasot eivät haitanneet lainkaan. Pikemminkin päinvastoin. Toivottavasti kirjoitat vielä paljon.
 

31.3.2021 18:14

Kiitos luennosta! Antoisaa ja herättelevää kuten aina ennenkin. Olet jättänyt suuren positiivisen jäljen suomalaiseen ajatteluun.
 

31.3.2021 19:36

Ida-Amelie: Kiitos Esa Saarinen aidoista, sydämestä asti kumpuavista ajatuksistasi, joiden siivittämänä uskomme olevamme parempia ihmisiä tänäänkin. (Ajattelun ulottuvuudessa eivät haittaa kömpelyydet eivätkä sujuvapuheisuuden vaatimukset.) Rakkaudellisuus ja liikuttuminen ovat tärkeitä elementtejä ihmisenä kasvamisessa. Kamppailua, järkeä ja tunnetta se vaatii. Varsinkin pitkään avioliitossa olevilla, että ajatteluprosessimme olisi oikea-aikaista.

"Ajattelun ulottuvuudessa eivät haittaa kömpelyydet eivätkä sujuvapuheisuuden vaatimukset."

Esa-fanin kommenttit

1. Väitöskirja "Backwards-Looking Operators in Intensional Logic and in Natural Language": aika teknistä !

2. Kun sivuaine-opiskelijana 40 v sitten olin E. Saarisen vetämässä proseminaarissa, noin 40 v sitten, nyt muistan saman E. Saarisen. Kuuntelijan ja ymmärtäjän.

3. E. Saarinen "muttailee", ja tuloksena on se että "sanon sen vielä toisin". Uudestaan kuultuna noi on aika sujuvia luentoja. Mietittyjä. Juonta on jännä seurata :)
 

31.3.2021 19:04

Kiitos Esa Saarinen aidoista, sydämestä asti kumpuavista ajatuksistasi, joiden siivittämänä uskomme olevamme parempia ihmisiä tänäänkin. (Ajattelun ulottuvuudessa eivät haittaa kömpelyydet eivätkä sujuvapuheisuuden vaatimukset.) Rakkaudellisuus ja liikuttuminen ovat tärkeitä elementtejä ihmisenä kasvamisessa. Kamppailua, järkeä ja tunnetta se vaatii. Varsinkin pitkään avioliitossa olevilla, että ajatteluprosessimme olisi oikea-aikaista.
 

31.3.2021 18:12

Esa Saarinen on persoonallinen kertoja, jonka filosofia on jäänyt mieleen elävinä. Kiitos, Esa!
 
 

2.4.2021 13:49

Esa Saarinen on lanseerannut ja kiteyttänyt monia ilmiöitämme osuvasti. Mieleeni on jäänyt näistä nm. kiteytys: terveen järjen romahdus.
Se on jostain syystä tullut usein mieleeni viimeisten vuosien aikana seuratessani vaikkapa poliittisten päättäjien toimintaa ja päätöksiä niin kaupungin kuin valtionkin tasolla.

 
 

31.3.2021 19:11

Minulla oli kunnia tehdä systeemiajattelun kurssi tuotantokaudella 2013. Vincent Vegan "teesit" on edelleen jääkaapin ovessa. Kiitos kaikesta oli hienoa olla osa tätä historiaa!
 

31.3.2021 18:36

Hienoa! Sellainen kommentti, että Saarinen ei aikoinaan tullut Aalto-yliopiston vaan Teknilliseen korkeakouluun. Tämä virhe oli pääjutussa. Hyviä eläkepäiviä!
 

2.4.2021 12:01

Jotkut menettävät yöunensa jännän leffan jälkeen. Kuinka monen luennoitsijan kuuntelun "taikavoima" vie opiskelijan, tai täysi-ikäisen, seuraavan yön tunnit unenomaiseen ajatusten prosessointiin?

Viisaus ei asu kokonaisena yhdessäkään päässä vaan hedelmällisessä välitilassa. Se on fakta. Intuitio on kuin kohdevalo, mikä kirkastaa ydinasian, jos tiiviissä "taikapiirissä"on tarpeeksi psykodynamiikan yläkerroksien ja näkymien löytäjiä. Siis joku pitää filosofin puheita pelkkänä puppuna, kun elämän muokkaamien kokemusten kautta uusia ajattelukulmia havannoiva hiffaa uusia merkityksiä.

"Ole oma itsesi ja salli se toisillekin", pätee filosofi Saariseen. Edistyksellistä on, että harmaapartaisten ajattelijoiden joukkoon ilmestyi "väriläiskä" vaatteita myöten. Kiitos Pipsan, joka on ollut tärkeä taustavoima vuosikymmenten ajan. Hienoa on, että Saarinen on koko ajan kohdellut "kuningatartaan" kauniisti ja arvostavasti julkisissa puheissaan. Hyvä esimerkki suomalaisille miehille.

Ympäristömme muuttuu kiihtyvällä vauhdilla. Tekniikka ja robotit valtaavat alaa, mutta yksi on, mikä pysyy. Se on ihmisen henkisyyden tarve, ajattelun tarve, dialogin tarve, arvomaailman jakamisen tarve. Filosofia ei kuole. Emme tiedä vielä, miten suuren jäljen Esa Saarinen jättää ihmisyyden historiaan. Jälkipolvet arvioivat sen aikanaan.

 
 

5.4.2021 12:17

Viola tricolor: Kiitos Hesari!
Nyt paussi luennossa.
Toivomus HS:lle, että tätä voitaisiin katsoa esim. 30 päivän ajan, ja samalla olisi tilaisuus keskustella ystävien kanssa esille tulleista kohdista. Hieno idea, toivottavasti professorien virkaanastujais- ja jäähyväisluennot saataisiin kaikkien katsottaviksi.

En voinut perjantaina olla luennon äärellä vaikka niin toivoin. Onko mitään mahdollisuutta vielä kuunnella se? Netistä löydän vain muita Saarisen luentoja.
 

1.4.2021 10:04

Janne Juhani: Tämä oli huikean inhimillinen ja liikuttava setti. Antoi gigantisti ajateltavaa, metatasot eivät haitanneet lainkaan. Pikemminkin päinvastoin. Toivottavasti kirjoitat vielä paljon.

Tuota tulevaa Esa Saarisen kirjaa (kirjoja) itsekin kovasti odotan. ’Filosofian historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin’ on jo lehteilty hajalle.
Esa on systeemiajattelu-luennoillaan usein sivunnut kriittisesti aikamme kehityskulkuja ja meidän ihmisten pinnallista suhtautumista käsissä oleviin isoihin ongelmiin. Ei ole kuitenkaan tohtinut alkaa vetää kurveja suoriksi, koska politikointi kuuluu muille. Ja se on ollut hyvä.
Nut kun virkaura on ohi, voisi palata nuoren Saarisen Punkakatemia- ym. positiivisiin provokaatioihin.
Se olisi ylärekisterin ylittämistä.

***

Risto Koivula
Tekijä
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/399493…
 
"... Nordic Business Forum on firma
 
Usan ex-presidentti Barrack Obama esiintyi Helsingissä 27. 9. 2018 Nordic Business Formissa (NBF). Esityksen muotona oli haastattelu, jonka suoritti toinen pääesiintyjä ruotsalainen Niklas Zennström, videopuheluyritys Skypen perustaja ja johtaja.

 
NBF on Jyväskylässä vuonna 2008 perustettu yritys, jonka toiminta on kaupallista: se järjestää nimekkäiden luennoitsijoiden erittäin kalliita luento- ja näyttäytymistilaisuuksia bisnesväelle. Kalleimmat liput maksoivat 2540 euroa, näitä oli 73 kappaletta, ja ne oikeuttivat yhteisku-vaan ja keskustelutuokioon pääesiintyjän kanssa. Loput ovat 1540 euron hintaisia VIP-lippuja ja 990 euron hintaisia tavallisia lippuja. Vielä 21.6. lippuja oli päivän Kauppalehden mukaan vielä jokunen jäljellä. Obaman osallistuminen oli julkistettu vasta muutama päivä aikaisemmin. Lippujen kokonaismäärä ja Obaman palkkio ovat liikesalaisuuksia. Messukeskuksen Amfi-salissa on 4400 paikkaa. Kyseessä on myös esiintyjien rahankeruu. Obama on laskuttanut suurista esiintymisistä jopa 400000 dollaria.
 
Esiintyjiä on ollut eritasoisia…
 
Esiintyjiä on foorumeilla ollut kunakin vuonna kymmenkunta vuodesta 2011 alkaen, joukossa yleensä noin yksi poliittinen jenkkivaikuttaja (Al Gore, Arnold Schwartzenegger, Ben Bernanke, Obama), noin yksi ”maailmanbisnesguru” (Richard Branson Virgin (Island) Group 2 kertaa (mainostaa todellisuudessa veroparatiiseja), Jack Welch General Electric, Niklas Zennberg), noin yksi suomalainen julkisuushakuinen yritysjohtaja tai ”huippupoliitikko (Matti Alahuhta Kone, Alex Stubb, Anne Berner, Mika Anttonen ST1 (Neste), Peter Westerbacka Rovio), noin yksi suomalainen tai ruotsalainen julkisuushakuinen tekninen asiantuntija (Hans Rosling (kuollut 2017, porukan harvoja asia- ja järkimiehiä), Alf Rehn, Petteri Taalas, Esa Saarisen katson huuhariksi, ainoa joka on ärissyt avoimesti homman mädästä ideologiasta (samoin sanoin kuin minäkin alussa) on venäläinen shakkimestari ja poliitikko Garri Kasparov 2015, ensimmäinen shakin maailmanmestari muuten joka hävisi Deep Blue -tietokonelle.
 
Esiintyjien joukossa on ollut myös NATO:n disnformaatiosotureita sekä journalistiikan (Arianna Huffington Huff Post ("Huarravaltaposti"), joka ennen sisälsi hyviäkin mm. tiedejuttuja, mutta kääntyi sikalinjoille just samaan aikaan Obinakin, ja samoista syistä, ja tänä vuonna esiintynyt Massachustts Insttitute of Technology dissistiedeyliopiston Andrew ”Affe” McAfee, joka yhdessä saman laitoksen Erik Brynjolffssonin kanssa on ”todella ajattelevien tietokoneiden” guruja … ”Tekoäly ei vain tuota ideoita, jotka ovat erilaisia, mutta myös parempia kuin meidän ihmisten ideat", McAfee haastoi (ja pölhöt jumaloi...). Viime vuonna esiintyi mm. Ruutistoimisto CNN ”tähti” Richard Quest, sen ”alan” korkeinta ”eliittiä”.
 
Loput ovat pääasiassa erilaisia huuhaa-komeljanttareita, Suomesta ovat esiintyneet mm. Jari Sarasvuo 2 kertaa, Henkka Hyppönen, Linda Liukas, Esa Saarinen, Petri Parvinen, nyt oli mukana mm. vaikeiden työpaikkakeskustelujen asiantuntija, käyttäytymissen vaikutusta hormoneihin selvitellyt tutkija, työntekjöin fyysisen kunnon vaikutuksen henkiseen työhön tutkija ja introverttien puolustaja. Tänä vuonna jäi pois alppihiihtäjä Lindsey Vonn, jota tuurasi "vaikeiden työ(paikka)keskustelujen" Sheila Heen. (Ei siis yhtään hyvännäköistä naistakaan.)
 
Ongelma ei ollut, että Obama olisi puhunut ”ajattelevista tietokoneista”... vaan että hän kokosi yhteen porukan, joka on tällaista oppia viljellyt, sekä esitelmöimään – että kuuntelemaan ja maksamaan.
 
Etrivissä istuivat mm. viime aikona keskenään Nokian puhelinten perikadosta torailleet Jorma Ollila ja Risto Siilasmaa. Tämä porukka luo illuusiota, että se osaa jotakin sellaista, jota kukan ei edes tule osaamaan: panemaan fysikaalinen artefakti ”ajattelemaan aidosti”.

Tarkemmin kysyttäessä "aito ajatteleminen" olisi sitä, ettei käyttäytymisestä voisi tietää, toimiiko siinä ihminen vai ”tekoäly”, AI. Noin ei ole asia. Olennaista on miten, millaisten tekojöiden vaitukseseta se toiminta KEHITTYY enemmän tai vähemmän itsenäisesti.
 
Ne jotka väittävät olevan ”ihmistä viisaampi tekoäly”, joka ”kaappaa vallan ja tuhoaa”, väittävät samaan henkeenvetoon, että sitä ei voi erottaa ihmisälystä – ja että se kuitenkin eroaa siitä mitä perustammalla tavalla hallitsemattomuudellaan, ja juuri siksi tuhoaa – esimerkiksi ihmisen.
 
Lainaan The Washinton Postista 27.4. 2018 ”5 myyttiä tekoälystä”...
 
Risto Koivula
Tekijä
Ylläpitäjä
Esa Saariset ja Pekka Himaset eivät tiedä eivätkä ymmärrä mitään antiikin filosofiasta (vaikka useat jo silloin asetetut filosofiset kysymykset ovat yhä "auki")...
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/236117…
 
" ... F.M
 
02.07.2007 01:42:09
236129
 
Re: SkepDic – mitä siellä on ja mitä puuttuu
 
Kiiski kirjoitti 02.07.2007 (236126)...
 
>F.M kirjoitti 02.07.2007 (236124)...
 
>>Kuitenkin jos miettii Sokrates-myyttiä, hänen skeptisyytensä oli
>>toisenlaista; kyselevää ja analyyttistä.
 
>Mikä on Sokrates-myytti ja mikä on sen myytin suhde todella eläneeseen
>ateenalaiseen Sokrates-nimiseen filosofiin?
 
Sokrates-myytti on legenda kyseisestä filosofista. Esim. wikipedia kuvaa hyvin:
 
Pekka Himanen onkin verrannut Sokratesta Filosofin rooliin, jonka kukin myöhempi filosofi on esittänyt oman tulkintansa mukaisesti. Sokrateen filosofian hän kiteyttää sanoilla:
"Sokrateen filosofia oli sokratikoi bios, sokraattinen elä-mäntapa. _Sokrates oli elävä luolavertaus!_
 
[..] Paljasjalkaisessa filosofissa jo hänen olemuksensa oli hänen filosofiaansa".[23] Esa Saarinen kirjoittaa: "Filosofia kä-ymistilana, pyrkimyksenä, intohimona kohti perusteluja. _Vaatimuksena syventää ymmärrystään, haasteena etsiytyä edemmäksi: tämän ylvään ja ikuisen haasteen ylin symboli on Sokrates_". [24]
 
Plutarkhoksen mukaan Sokrates oli "ensimmäinen ihmi- nen, joka osoitti, että elämä on filosofiaa joka hetki, joka osassaan, jokaisessa kokemuksessa ja jokaisessa toiminnassa".
Fox.
 
***
... zerolento
02.07.2007 01:42:10
236130
 
Re: SkepDic – mitä siellä on ja mitä puuttuu
 
F.M kirjoitti 02.07.2007 (236129)...
>Kiiski kirjoitti 02.07.2007 (236126)...
>>F.M kirjoitti 02.07.2007 (236124)...
 
>>>Kuitenkin jos miettii Sokrates-
>>>myyttiä, hänen skeptisyytensä oli
>>>toisenlaista; kyselevää ja analyyttistä.
 
>>Mikä on Sokrates-myytti ja mikä on
>>sen myytin suhde todella eläneeseen
>>ateenalaiseen Sokrates-nimiseen filosofiin?
 
>Sokrates-myytti on legenda
>kyseisestä filosofista. Esim.
>wikipedia kuvaa hyvin:
...
>Fox.
Pekka Himanen määrittelee sattuvasti myös oman suhteensa filosofiaan. Se on lähinnä ekonomiaa ja toimeentuloa koskevaa, eli stailausta nykyterminologian ja hänen edustamansa 'filosofisen' elämäntavan toteutumana, uusliberalismin lyhytnäköistä kasinohuumaa oletetun luovuuden mekaanisen innovaatioäidin rinnoilla.
Sokrates ei itse kirjoittanut mitään. Noudattaisipa Hima- nenkin esikuvansa periaatteita ja tämän vaatimatonta elämäntapaa.
 
***
... Diletant
02.07.2007 01:42:25
236145
 
Re: SkepDic – mitä siellä on ja mitä puuttuu
 
zerolento kirjoitti 02.07.2007 (236130)...
>F.M kirjoitti 02.07.2007 (236129)...
 
>Pekka Himanen määrittelee sattuvasti
>myös oman suhteensa filosofiaan. Se
>on lähinnä ekonomiaa ja toimeentuloa
>koskevaa, eli stailausta
>nykyterminologian ja hänen
>edustamansa 'filosofisen'
>elämäntavan toteutumana,
>uusliberalismin lyhytnäköistä
>kasinohuumaa oletetun luovuuden
>mekaanisen innovaatioäidin rinnoilla.
>Sokrates ei itse kirjoittanut mitään.
>Noudattaisipa Himanenkin esikuvansa
>periaatteita ja tämän vaatimatonta elämäntapaa.
 
No mutta kun Himanen on Esukki Saarisen oppilas. Saaris-sartrelaisuuteen kuuluu, että mitä enemmän lässytät hienopa sanoja eksistentialistisella vimmalla järjestämis- säsi seminaareissa (10 000 euroa tai 500 per lärvi), niin sitä enemmän naurattaa matkalla pankkiin.
V...u mikä lässyttäjä on himasesta kehittynyt. On jo nuorukaisella kuosikin kuin vanhalla antiikin filosofilla.
... "
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu…
Skepsis ry - Keskustelu…
 
Risto Koivula
Tekijä
Ylläpitäjä
Saarinen myös valehtelee kuten kaikki haistapaskantieteilijät. Hän ei voi olla niin tyhmä, että tosissaan "uskoisi" marxismin teleologiseksi.
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/154887…
 
" ... Lassi.Hippeläinen
07.11.2004 01:33:12
155592
 
Re: Sielu=yhteiskunta ja marxilaisuus on uskonto?
 
Harmaa.Eminenssi kirjoitti 05.11.2004 (155354)...
>KM kirjoitti 05.11.2004 (155346)...
>>Harmaa.Eminenssi kirjoitti 05.11. 2004 (155341)...
 
>>>Johtopäätös: sielu = yhteiskunta ja
>>>marxilaisuus on uskonto?
 
>>Ja eikös jo Hegelilläkin joku "pyhä
>>henki" ohjaillut kansojen kohtaloa?
 
>Toisaalta RK on kyllä monta kertaa
>pontevasti irtisanoutunut Hegelistä,
>kääntänyt hänet ns. tolpilleen, mutta
>saattaa se Hegelin henki siellä
>edelleen jossain muodossa lymytä.
 
Vaikka Marx pyristeli nuoresta pitäen eroon Hegelistä, hän lopulta myöntyi olemaan hegelisti.
Esa Saarinen kirjoittaa länsimaisen filosofian historiassaan: [Dialektiikan] "... Marx omaksuu Hegeliltä ja tekee samalla historiasta teleologisen, päämäärähakuisen prosessin."
-- Lassi
 
***
 
... RK
08.11.2004 01:33:55
155635
 
Re: Sielu=yhteiskunta ja marxilaisuus on uskonto?
 
Lassi.Hippeläinen kirjoitti 07.11.2004 (155592)...
>Harmaa.Eminenssi kirjoitti 05.11.2004 (155354)...
>>KM kirjoitti 05.11.2004 (155346)...
>>>Harmaa.Eminenssi kirjoitti 05.11.2004 (155341)...
 
>>>>Johtopäätös: sielu=yhteiskunta ja
>>>>marxilaisuus on uskonto?
 
>>>Ja eikös jo Hegelilläkin joku "pyhä
>>>henki" ohjaillut kansojen kohtaloa?
 
>>Toisaalta RK on kyllä monta kertaa
>>pontevasti irtisanoutunut Hegelistä,
>>kääntänyt hänet ns. tolpilleen, mutta
>>saattaa se Hegelin henki siellä
>>edelleen jossain muodossa lymytä.
 
>Vaikka Marx pyristeli nuoresta
>pitäen eroon Hegelistä, hän lopulta
>myöntyi olemaan hegelisti.
 
Taatusti ei "myöntynyt", kyseessä on kaksi jyrkästi eri oppia, myös ulkonaisesti samannäköisissä dialektikoissa:
 
" Materialistinen ja hegeliläinen dialektiikka ovat eri oppeja
 
Dialektiikan keksijä oli saksalainen filosofi G.W.F. Hegel (1770 - 1831). Hegelismi näkee ainakin yhteiskunnassa ajattelun, yleensä sen objektivoitujen muotojen tieteen, taiteen, moraalin, politiikan jne. omalakisen liikkeen, "hengen itsekehityksen" myös materiaalisen kehityksen syynä ja tätä "perimmäisempänä", toisin kuin materialismi. Yleiskäsitteet kehittyvät Hegelin mukaan omalakisesti, tiedollisten ja muiden ristiriitojen vaikutuksesta ilmentäen "maailmanhengen" kehitystä.
 
"Hegeliläis-marxilaista dialektiikkaa" ei siis ole olemassa, vaan hegeliläinen ja materialistinen dialektiikka ovat kaksi eri oppijärjestelmää, jotka ovat toisiinsa hieman epätäydellisessä analogiasuhteessa: useimpia käsitteitä ja lakeja vastaa suurin piirtein samannäköinen, mutta erisisältöinen vastin toisessa, joskaan hegelistit eivät tunne eivätkä tun- nusta esimerkiksi materialistisessa dialektiikassa keskeistä ´heijastuksen´ käsitettä, joka merkitsee vuorovaikuttavien objektien kuvautumista toistensa ominaisuuksissa ja joka muun muassa muodostaa monimutkaistuvan kehityksen erään keskeisen mekanismin.
 
Perustavin ero vallitsee dialektisen materialismin ja hegelismin totuuskäsitteessä: Hegel käänsi ns. aristoteelisen totuuskäsityksen ajatuksen vastaavuutena kohteensa kanssa päälaelleen, materiaalisen kohteen vastaavuudeksi käsitteensä, "ideansa" kanssa (klassisessa hegelismissä "ylevän", vulgaarihegelismissä ties minkä päähänpiston). Jos siis herra/rouva Schmidtin ei voitu parhaalla tahdollakaan katsoa vastaavan edesottamuksiltaan Hegelin ´(tosi)saksalaisen´ käsitettä, se merkitsi itse asiassa sitä, että herra /rouva Schmidt ei fyysisenä saksalaisena henkilönä ollut hänen teoriansa mukaan tosi!
 
Hegeliläisen dialektiikan totuuskäsityksestä kirjoittaa Juha Manninen teoksessaan Dialektiikan ydin /4/, kyseessä on siis hegelistisen dialektiikan ydin. Pohjimmiltaan hegelistisiä käsitteitä ovat Hegelin itsensä ´tosisaksalaisen´ ohella mm. 20-luvun ´neuvostoihminen´, taannoinen ´uudentyyppinen nainen/mies´ (parantamisen varaa toki puolin ja toisin varmasti löytyy...) jne. "
 
>Esa Saarinen kirjoittaa länsimaisen
>filosofian historiassaan:
 
>[Dialektiikan] "... Marx omaksuu
>Hegeliltä ja tekee samalla
>historiasta teleologisen,
>päämäärähakuisen prosessin."
 
>-- Lassi
 
Saarinen ei näytä tuntevan hegelistisen ja materialistisen dialektiikan eroa. Hänen kirjansa on sitten tuossa suhteessa humpuukia.
 
Ja jos Marx katsoo, että luokkayhteiskunta on "tuomittu katoamaan", siinä ei ole mitään "teleologista" (sen enmpää kuin esimerkiksi että "rakennustelineet on tuomittu katoamaan rakennuksen ympäriltä", kun niitä ei enää välttämättä tarvita. Noista kummastakin onmnittäin tavattomasti myös kaikenlaista riesaa ja harmia, jos niitä ruvetaan "roikottamaan" senkin jälkeen, kun niistä ei enää ole mitään hyötyä.
RK
..
 
 
Risto Koivula
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/142734…
 
" tanev.no.reg
03.06.2004 00:54:26
143266
 
Re: Vai ns. ´poikkitieteelliset ammattilaiset´
 
Leena kirjoitti 03.06.2004 (143244)...
 
>Keskustelun lähtökohta - kuten niin
>monen monituista kertaa aiemminkin -
>oli ns. ´poikkitieteelliset
>ammattilaiset´ ja sellaisiksi itsensä mieltävät.
 
"Poikkitieteelliset ammattilaiset" ovat ongelma silloin, kun heissä yhdistyy julkisuuden kipeys ja julkisuus. Ja silloinkin ongelma heistä tulee, kun heiltä pyydetään lausuntoja asioista, joista heiltä ei pitäisi kysyä mielipiteitä.
 
Selvennyksenä esimerkiksi eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan kustantama teos "Välittävä, kannustava ja luova Suomi". Tekijänä kaikkien alojen asiantuntija Pekka Himanen.
Tunnen erittäin suurta antipatiaa sellaisia kaikkien alojen asiantuntijoita kohtaan, kuten Himanen, Esa Saarinen tai Lasse Lehtinen.
 
Kyseinen teos on sisällöltään jaarittelevaa ympäripyöreää puppugeneraattorin tuottamaa täytetekstiä, jossa ainoa todellinen taituruus piilee siinä, että harva pystyy kirjoittamaan paskaa yhtä tuotteliaasti. Ja toiset samanlaiset höpöttäjät siteeraavat ko. tekstiä, kuten Jorma Kajava Kaleva-lehdessä tänään. Ko. alakerta kirjoitus on täynnä itsestäänselvyyksiä, mielipiteitä ja tyhjänpäiväistä poleemista lässytystä. Tuollaista tekstiä pystyy tuottamaan lähestulkoon kuka tahansa. Minäkin, jos vain joku oikolukee minun lukihäiriöistä tekstiäni.
 
Terveisin kaikkien alojen asiantuntija Tanev.
 
***
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/142734…
 
Re: Vai ns. ´poikkitieteelliset ammattilaiset´
 
tanev.no.reg kirjoitti 03.06.2004 (143266)...
 
>"Poikkitieteelliset ammattilaiset"
>ovat ongelma silloin, kun heissä
>yhdistyy julkisuuden kipeys ja
>julkisuus. Ja silloinkin ongelma
>heistä tulee, kun heiltä pyydetään
>lausuntoja asioista, joista heiltä ei
>pitäisi kysyä mielipiteitä.
 
Pitäähän lehtien jostain kirjoittaa ja "poikkitieteilijöiden" leipänsä tienata vai kuvitteletko, että he kenties kykenisivät luomaan näytelmiä tai elättämään itsensä oikealla kirjallisuudella. Sarasvuohan yritti kirjoittaa fiktiota ja campiahan siitä kuulemma sikisi. Pakko lukea ainakin pari sivua, jahka käteeni saan.
 
>Selvennyksenä esimerkiksi eduskunnan
>tulevaisuusvaliokunnan kustantama
>teos "Välittävä, kannustava ja luova
>Suomi". Tekijänä kaikkien alojen
>asiantuntija Pekka Himanen. Tunnen
>erittäin suurta antipatiaa sellaisia
>kaikkien alojen asiantuntijoita
>kohtaan, kuten Himanen, Esa Saarinen
>tai Lasse Lehtinen.
 
Saarinen taitaa olla Suomessa kaiken hihhuloivan hölisemisen äiti, siis rahastavana pärsuunana. Hänen tallissaanhan Himanenkin on ratsastanut. Ja onhan mm. jääkiekkovalmentajatkin tehneet mukavaa tiliä, kun ovat kertoneet Nokialla, että miten johdot oikeasti menee siellä kännykässä sillee nääs hei.
 
Ok. Olen köyhä paska ja kateellinen, että jotkut rikastuvat täysin vailla mitään substanssia.
 
***
 
Jaakko_Kankaanpää(r)
03.06.2004 00:54:33
143273
 
Re: Vai ns. ´poikkitieteelliset ammattilaiset´
 
tanev.no.reg kirjoitti 03.06.2004 (143266)...
 
>"Poikkitieteelliset ammattilaiset"
>ovat ongelma silloin, kun heissä
>yhdistyy julkisuuden kipeys ja
>julkisuus. Ja silloinkin ongelma
>heistä tulee, kun heiltä pyydetään
>lausuntoja asioista, joista heiltä ei
>pitäisi kysyä mielipiteitä.
>Selvennyksenä esimerkiksi eduskunnan
>tulevaisuusvaliokunnan kustantama
>teos "Välittävä, kannustava ja luova
>Suomi". Tekijänä kaikkien alojen
>asiantuntija Pekka Himanen.
 
En ole lukenut. Meno Himasen ympärillä hirvitti silloin aikoinaan, kun vähän päälle parikymmpisen kaverin puheilla ramppasi lähetystöjä anelemassa, että kerro meille, Pekka, mikä on elämän tarkoitus. Ajattelin että jos ei tuosta mene pää sekaisin niin ei mistään.
Kuten sanoin, en ole perehtynyt Himasen myöhempään tuotantoon, joten en tiedä, miten kohdalleen ennustukseni osui.
Terv.
Jaakko
... "
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu
 
 

Risto Koivula

http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/136367…
 
" RK
31.03.2004 02:09:57
137797
 
Spinoza, marxismi ja Jumala
 
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137445)...
>Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
>>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
 
>>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>>suurimmista filosofeista.
 
>>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>>voi olla olemassa tai käsitettävissä."
 
>Voi hellan lettas sentään. Tampereen
>teknillisen yliopiston fysikan
>dosentti Jouko Nieminen ja ilmeisesti
>riippumaton intellektuelli diplomi-
>insinööri Risto Koivula ovat nyt
>löytäneet toisensa.
>Filosofi Spinozan kautta. Spinozan
>pohjaltako meillä nyt sitten
>insinööritieteitä kehitetäänkin?
>Koivula on dialektinen materialisti
>ja marxisti. Niemisestä en tiedä
>muuta, kuin että oman kertomansa
>mukaan ihailee muinaista filosofi Spinozaa.
>Koivula ei usko Jumalaan, mutta
>uskoo sen sijaan Spinozaan, joka taas
>uskoo Jumalaan.
 
En usko Spinozaan kritiikittömästi, mutta juuri hän mm. älysi tarkentaa (kuten Evald Iljenkovin kirjoituksesta ilmenee), että havaitsemista EI PIDÄ tutkia "sisäisten mielikuvien tarkastelemisena ulkoa, joiden lähteestä ulkoisessa todellisiuudessa emme muka voi mitään tietää", kuten sen ajan monet uskonnolliset filosofit tekivät, JA KUTEN TEKEE myös ANTONIO DAMASIO.
 
Hän on tietääkseni myös hypoteetisen ns. runsauden pe-riaatteen esittäjä (että luonnonlait ovat "kieltolakeja", ja että sellaiset ilmiöt, joita ne nimenomaisesti eivät kiellä, joskus myös toteutuvat, suorastaan välttämättömyydellä).
 
>Koivula vannoo sen nimiin, että
>ihminen aivokuorellisena ja sen
>jälkeen, kun aivouori hänelle
>kehittyi (siis ihmiselle noin
>yleensä), on ollut vapaa valitsemaan
>tulevaisuutensa, kunhan ymmärtää
>valita dialektisen materialismin ja
>marxismin eikä esim. jälkikäteen
>vääristele ns. ”kommunismin mustan
>kirjan” tapaan, kuolleiden määrää
>ihmiskunnan historian valikoiduissa
>kansanmurhissa.
>Koivula uskoo, että ihminen ei ole
>valintakykynsä puolesta tietyissä
>asioissa lainkaan geeneistä
>riippuvainen. Samoin uskoo ainakin
>osittain Nieminen.
>Molemmat kuitenkin vetoavat
>Spinozaan, jonka mukaan: ”Kaikki mikä
>on, on Jumalassa ja ilman Jumalaa
>mikään ei voi olla olemassa, tai ei
>ole käsitettävissä.”
>Spinoza on äärimmäinen deterministi
>samaistaessaan Jumalan ja substanssin.
 
Se oli hämnen virheensä.
 
Hän ei tuntenut ´materian´ käsitettä, eikä sen liikemuotojen (fysikaalis-kemiallinen, biologinen, sosiaalinen) käsitteitä, ja siksi antoi keikelle olevaiselle (olemukseltaan yhteiskunnallisen) ajatelun piirteitä, mikä lainalaisesti ja määritelmän mukaisesti (d.m. uskontomääritelmä) johti hänet uskonnollisen panteismin kannalle.
 
>En ole ennen kokenut, että
>Koivulalle sopisi determinismi
>ainakaan siten, että yhteiskunta
>olisi jotain muuta kuin ihmisen
>vapaan tahdon (aivokuoren jne...)
>ilmaisua.
>Spinozalle mitään vapaata tahtoa
>(aivokuoresta johtuvaa tms.) ei ole,
>vaan kaikki on peräisin Jumalasta.
>Jumalan olemus on välttämätön, joten
>jokainen mailman ominaisuus syntyy
>välttämättä.
 
Hänellä oli aivan omanlainen (tuolloin) käsitys ´välttämättömyydestä´, sen rmainitun runsauden periaatteen mukainen. Ei se tarkoita, ettei voisi olla vapaata tahtoa. sehän voi olla n imenomaan välttämättömyyden toteutumiskeino, löytää vahingossa jossakin päin kukin eri mahdollisuus, jota luonnolait eivät estä! Sitä ´välttämättömyys´ on myös mm. ei-predestinaatiotulkintaisessa islamilaisessa filosofiassa.
 
>Koivula kieltää Jumalan, mutta uskoo
>Jumalaan Spinotzan tunneteorian
>kautta, ottaen Jumalan tilalle
>dialektiikan. Tätä pyörittelyä ei voi
>ymmärtää.
>Niemisestä en tiedä.
 
>Filosofi Esa Saarinen: ”Ihminen
>maailmansa muuttajana, kohtalonsa
>kääntäjänä - se visio kirpoaa
>Spinozalta ja katoaa
>välttämättömyyksien alle.
>Dialektiseen materialismiin liittyy
>olennaisesti se, että yhteiskunta on
>materiaalisen (filosofisen)
>kehityksen huippu, joka kehittyy
>kielen ja ympäristöön reagoivan
>yksilön yhtälönä.
 
Tässä Iljenkovin jutun kahdessa viimeisessä kappaleessa on Marxin analyysi Spinozan jumala-substanssi-käsit-teestä ja siitä, miten se pitää saattaa tieteeliselle pohjalle:
 
" (Spinoza:) "The sole ‘body’ that thinks from the necessity built into its special ‘nature’ (i.e. into its specific structure) is not the individual brain at all, and not even the whole man with a brain, heart, and hands, and all the anatomical features peculiar to him. Of necessity, according to Spinoza, only substance possesses thought. Thinking is necessary premise and indispensable condition (sine qua non) in all nature as a whole."
But that, Marx affirmed, is not enough. Aecording to him, only nature of necessity thinks, nature that has achieved the stage of man socially producing his own life, nature changing and knowing itself in the person of man or of some other creature like him in this respect, universally altering nature, both that outside him and his own. A body of smaller scale and less ‘structural complexity’ will not think. Labour is the process of changing nature by the action of social man, and is the subject’ to which thought belongs as ‘predicate’. But nature, the universal matter of nature, is also its substance. Substance, having become the subject of all its changes in man, the cause of itself (causa sui). "
 
>Mikä siis on sattumaa ja mikä
>välttämätöntä?
 
Pohdintasi "sattumasta ja välttämättömyydestä" (jossa jälkimmäinen pitäisi olla joten aivoperäistä) menee aivan ohi asian, eikä se ole adekvaattia determinismi vs. indeterminismi -problematiikan kannalta.
 
>Ehkäpä vasta toiminta ja sen seuraus
>sen kertoo: Ei ole pelkästään
>apriorista ennakkofilosofiaa. Ei ole
>pelkästään aposterioirista selittävää
>tulkintaa. On molemmat. Mutta se, tai
>hän, joka yrittää antaa tälle
>epämääräisyydelle absoluutisen nimen,
>syyllistyy Ruusun nimeämisen
>virheeseen. Ha ha. 🙂
 
Spinozan käsitys ajattelusta objketiivisen todellisuuden kuvana materiassa/substanssissa oli materialistinen...
 
" From Spinoza’s standpoint thought before and outside of its spatial expression in the matter proper to it simply does not exist. All talk about an idea that first arises and then tries to find material suitable for its incarnation, selecting the body of man and his brain as the most suitable and malleable material, all talk of thought first arising and then ‘being embodied in words’, in ‘terms’ and ‘statements’, and later in actions, in deeds and their results, all such talk, therefore, from Spinoza’s point of view, is simply senseless or, what is the same thing, simply the atavism of religious theological ideas about the ‘incorporeal soul’ as the active cause of the human body’s actions. In other words, the sole alternative to Spinoza’s understanding proves to be the conception that an idea can ostensibly exist first somewhere and somehow outside the body of the thought and independently of it, and can then ‘express itself’ in that body’s actions. "
 
...mutta hänen käsityksensä itse siitä objektiivisesta todellisuudesta oli (objketiivis-)idealistinen.
RK
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu
 
 

Risto Koivula

Taitava ja totuuteen pyrkivä keskustelija kumoaa meikäläistä - Esa Saarisella!
Ja olinkin ollut väärässä sikäli että filosofisena auktoriteettina silloin käyttämäni filosofi Evald Iljenkov - totaa Mooses! loppujen lopuksi oli kuin olikin spinozisti!
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/136367…
 
"... Noniin
26.03.2004 02:04:05
137445
 
Re: Spinoza, Damasio ja arvojen todistaminen
 
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
 
>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>suurimmista filosofeista.
 
>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>voi olla olemassa tai käsitettävissä."
 
Voi hellan lettas sentään. Tampereen teknillisen yliopiston fysikan dosentti Jouko Nieminen ja ilmeisesti riippumaton intellektuelli diplomi-insinööri Risto Koivula ovat nyt löytäneet toisensa.
Filosofi Spinozan kautta. Spinozan pohjaltako meillä nyt sitten insinööritieteitä kehitetäänkin?
Koivula on dialektinen materialisti ja marxisti. Niemisestä en tiedä muuta, kuin että oman kertomansa mukaan ihailee muinaista filosofi Spinozaa.
Koivula ei usko Jumalaan, mutta uskoo sen sijaan Spinozaan, joka taas uskoo Jumalaan.
Koivula vannoo sen nimiin, että ihminen aivokuorellisena ja sen jälkeen, kun aivouori hänelle kehittyi (siis ihmiselle noin yleensä), on ollut vapaa valitsemaan tulevaisuutensa, kunhan ymmärtää valita dialektisen materialismin ja mar- xismin eikä esim. jälkikäteen vääristele ns. ”kommunismin mustan kirjan” tapaan, kuolleiden määrää ihmiskunnan historian valikoiduissa kansanmurhissa.
Koivula uskoo, että ihminen ei ole valintakykynsä puolesta tietyissä asioissa lainkaan geeneistä riippuvainen.
Samoin uskoo ainakin osittain Nieminen.
Molemmat kuitenkin vetoavat Spinozaan, jonka mukaan:
”Kaikki mikä on, on Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei voi olla olemassa, tai ei ole käsitettävissä.”
 
Spinoza on äärimmäinen deterministi samaistaessaan Jumalan ja substanssin.
En ole ennen kokenut, että Koivulalle sopisi determinismi ainakaan siten, että yhteiskunta olisi jotain muuta kuin ihmisen vapaan tahdon (aivokuoren jne...) ilmaisua.
Spinozalle mitään vapaata tahtoa (aivokuoresta johtuvaa tms.) ei ole, vaan kaikki on peräisin Jumalasta. Jumalan olemus on välttämätön, joten jokainen mailman ominaisuus syntyy välttämättä.
Koivula kieltää Jumalan,mutta uskoo Jumalaan Spinotzan tunneteorian kautta, ottaen Jumalan tilalle dialektiikan. Tätä pyörittelyä ei voi ymmärtää.
Niemisestä en tiedä.
Filosofi Esa Saarinen: ”Ihminen maailmansa muuttajana, kohtalonsa kääntäjänä - se visio kirpoaa Spinozalta ja katoaa välttämättömyyksien alle.
Dialektiseen materialismiin liittyy olennaisesti se, että yh-teiskunta on materiaalisen (filosofisen) kehityksen huippu, joka kehittyy kielen ja ympäristöön reagoivan yksilön yhtälönä.
Mikä siis on sattumaa ja mikä välttämätöntä?
Ehkäpä vasta toiminta ja sen seuraus sen kertoo: Ei ole pelkästään apriorista ennakkofilosofiaa. Ei ole pelkästään aposterioirista selittävää tulkintaa. On molemmat. Mutta se, tai hän, joka yrittää antaa tälle epämääräisyydelle abso- luutisen nimen, syyllistyy Ruusun nimeämisen virheeseen. Ha ha. 🙂
 
***
... RK
29.03.2004 02:06:52
137612
 
Re: Spinoza, Damasio ja arvojen todistaminen
 
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
 
>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>suurimmista filosofeista.
 
>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>voi olla olemassa tai käsitettävissä. "
 
En tarvitse itse asiassa sen paremmin ´jumalan´ KUIN ´SUBSTANSSINKAAN´ käsitteitä.
Hegelin dialektiikassa niillä kyllä oli keskeinen sija, varsinkin jälkimmäisellä.
Tuo on minusta Spinozan "sivuraiteita", joissa hän pohtii joidenkin fiktiivisten käsitteiden keskeidiä suhteita.
Hänen ansionsa filosofiassa ovat aivan muualla.
RK
 
***
 
RK
31.03.2004 02:09:57
137797
 
Spinoza, marxismi ja Jumala
 
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137445)...
 
Re: Spinoza, Damasio ja arvojen todistaminen
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
 
>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
 
>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>suurimmista filosofeista.
 
>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>voi olla olemassa tai käsitettävissä."
 
En tarvitse itse asiassa sen paremmin ´jumalan´ KUIN ´SUBSTANSSINKAAN´ käsitteitä.
Hegelin dialektiikassa niilläkyllä oli keskeinen sija, varsinkin jälkimmäisellä.
Tuo on minusta Spinozan "sivuraiteita", joissa hän pohtii joidenkin fiktiivisten käsitteiden keskeidiä suhteita.
Hänen ansionsa filosofiassa ovat aivan muualla.
RK
... "
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu…
 
 
Risto Koivula
Taitava ja totuuteen pyrkivä keskustelija kumoaa meikäläistä - Esa Saarisella!
Ja olinkin ollut väärässä sikäli että filosofisena auktoriteettina silloin käyttämäni filosofi Evald Iljenkov - totaa Mooses! loppujen lopuksi oli kuin olikin spinozisti!
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/136367…
 
"... Noniin
26.03.2004 02:04:05
137445
 
Re: Spinoza, Damasio ja arvojen todistaminen
 
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
 
>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>suurimmista filosofeista.
 
>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>voi olla olemassa tai käsitettävissä."
 
Voi hellan lettas sentään. Tampereen teknillisen yliopiston fysikan dosentti Jouko Nieminen ja ilmeisesti riippumaton intellektuelli diplomi-insinööri Risto Koivula ovat nyt löytäneet toisensa.
Filosofi Spinozan kautta. Spinozan pohjaltako meillä nyt sitten insinööritieteitä kehitetäänkin?
Koivula on dialektinen materialisti ja marxisti. Niemisestä en tiedä muuta, kuin että oman kertomansa mukaan ihailee muinaista filosofi Spinozaa.
Koivula ei usko Jumalaan, mutta uskoo sen sijaan Spinozaan, joka taas uskoo Jumalaan.
Koivula vannoo sen nimiin, että ihminen aivokuorellisena ja sen jälkeen, kun aivouori hänelle kehittyi (siis ihmiselle noin yleensä), on ollut vapaa valitsemaan tulevaisuutensa, kunhan ymmärtää valita dialektisen materialismin ja mar- xismin eikä esim. jälkikäteen vääristele ns. ”kommunismin mustan kirjan” tapaan, kuolleiden määrää ihmiskunnan historian valikoiduissa kansanmurhissa.
Koivula uskoo, että ihminen ei ole valintakykynsä puolesta tietyissä asioissa lainkaan geeneistä riippuvainen.
Samoin uskoo ainakin osittain Nieminen.
Molemmat kuitenkin vetoavat Spinozaan, jonka mukaan:
”Kaikki mikä on, on Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei voi olla olemassa, tai ei ole käsitettävissä.”
Spinoza on äärimmäinen deterministi samaistaessaan Jumalan ja substanssin.
En ole ennen kokenut, että Koivulalle sopisi determinismi ainakaan siten, että yhteiskunta olisi jotain muuta kuin ihmisen vapaan tahdon (aivokuoren jne...) ilmaisua.
Spinozalle mitään vapaata tahtoa (aivokuoresta johtuvaa tms.) ei ole, vaan kaikki on peräisin Jumalasta. Jumalan olemus on välttämätön, joten jokainen mailman ominaisuus syntyy välttämättä.
Koivula kieltää Jumalan,mutta uskoo Jumalaan Spinotzan tunneteorian kautta, ottaen Jumalan tilalle dialektiikan. Tätä pyörittelyä ei voi ymmärtää.
Niemisestä en tiedä.
Filosofi Esa Saarinen: ”Ihminen maailmansa muuttajana, kohtalonsa kääntäjänä - se visio kirpoaa Spinozalta ja katoaa välttämättömyyksien alle.
Dialektiseen materialismiin liittyy olennaisesti se, että yh-teiskunta on materiaalisen (filosofisen) kehityksen huippu, joka kehittyy kielen ja ympäristöön reagoivan yksilön yhtälönä.
Mikä siis on sattumaa ja mikä välttämätöntä?
Ehkäpä vasta toiminta ja sen seuraus sen kertoo: Ei ole pelkästään apriorista ennakkofilosofiaa. Ei ole pelkästään aposterioirista selittävää tulkintaa. On molemmat. Mutta se, tai hän, joka yrittää antaa tälle epämääräisyydelle abso- luutisen nimen, syyllistyy Ruusun nimeämisen virheeseen. Ha ha. 🙂
 
***
... RK
29.03.2004 02:06:52
137612
 
Re: Spinoza, Damasio ja arvojen todistaminen
 
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
 
>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>suurimmista filosofeista.
 
>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>voi olla olemassa tai käsitettävissä.
>"
En tarvitse itse asiassa sen paremmin ´jumalan´ KUIN ´SUBSTANSSINKAAN´ käsitteitä.
Hegelin dialektiikassa niilläkyllä oli keskeinen sija, varsinkin jälkimmäisellä.
Tuo on minusta Spinozan "sivuraiteita", joissa hän pohtii joidenkin fiktiivisten käsitteiden keskeidiä suhteita.
Hänen ansionsa filosofiassa ovat aivan muualla.
RK
***
RK
31.03.2004 02:09:57
137797
Spinoza, marxismi ja Jumala
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137445)...
 
Re: Spinoza, Damasio ja arvojen todistaminen
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>suurimmista filosofeista.
>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>voi olla olemassa tai käsitettävissä."
En tarvitse itse asiassa sen paremmin ´jumalan´ KUIN ´SUBSTANSSINKAAN´ käsitteitä.
Hegelin dialektiikassa niilläkyllä oli keskeinen sija, varsinkin jälkimmäisellä.
Tuo on minusta Spinozan "sivuraiteita", joissa hän pohtii joidenkin fiktiivisten käsitteiden keskeidiä suhteita.
Hänen ansionsa filosofiassa ovat aivan muualla.
RK
***
RK
31.03.2004 02:09:57
137797
 
 
 
Risto Koivula
Taitava ja totuuteen pyrkivä keskustelija kumoaa meikäläistä - Esa Saarisella!
Ja olinkin ollut väärässä sikäli että filosofisena auktoriteettina silloin käyttämäni filosofi Evald Iljenkov - totaa Mooses! loppujen lopuksi oli kuin olikin spinozisti!
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Messa…/FlatMessageIndex/136367…
"... Noniin
26.03.2004 02:04:05
137445
Re: Spinoza, Damasio ja arvojen todistaminen
Noniin kirjoitti 26.03.2004 (137433)...
>RK kirjoitti 26.03.2004 (137411)...
>>Spinoza on aivan epäilemättä yksi
>>suurimmista filosofeista.
>Vaikka samasti Jumalan substanssiin?
>Spinoza: "Kaikki mikä on, on
>Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei
>voi olla olemassa tai käsitettävissä."
Voi hellan lettas sentään. Tampereen teknillisen yliopiston fysikan dosentti Jouko Nieminen ja ilmeisesti riippumaton intellektuelli diplomi-insinööri Risto Koivula ovat nyt löytäneet toisensa.
Filosofi Spinozan kautta. Spinozan pohjaltako meillä nyt sitten insinööritieteitä kehitetäänkin?
Koivula on dialektinen materialisti ja marxisti. Niemisestä en tiedä muuta, kuin että oman kertomansa mukaan ihailee muinaista filosofi Spinozaa.
Koivula ei usko Jumalaan, mutta uskoo sen sijaan Spinozaan, joka taas uskoo Jumalaan.
Koivula vannoo sen nimiin, että ihminen aivokuorellisena ja sen jälkeen, kun aivouori hänelle kehittyi (siis ihmiselle noin yleensä), on ollut vapaa valitsemaan tulevaisuutensa, kunhan ymmärtää valita dialektisen materialismin ja marxismin eikä esim. jälkikäteen vääristele ns. ”kommunismin mustan kirjan” tapaan, kuolleiden määrää ihmiskunnan historian valikoiduissa kansanmurhissa.
Koivula uskoo, että ihminen ei ole valintakykynsä puolesta tietyissä asioissa lainkaan geeneistä riippuvainen.
Samoin uskoo ainakin osittain Nieminen.
Molemmat kuitenkin vetoavat Spinozaan, jonka mukaan: ”Kaikki mikä on, on Jumalassa ja ilman Jumalaa mikään ei voi olla olemassa, tai ei ole käsitettävissä.”
Spinoza on äärimmäinen deterministi samaistaessaan Jumalan ja substanssin.
En ole ennen kokenut, että Koivulalle sopisi determinismi ainakaan siten, että yhteiskunta olisi jotain muuta kuin ihmisen vapaan tahdon (aivokuoren jne...) ilmaisua.
Spinozalle mitään vapaata tahtoa (aivokuoresta johtuvaa tms.) ei ole, vaan kaikki on peräisin Jumalasta. Jumalan olemus on välttämätön, joten jokainen mailman ominaisuus syntyy välttämättä.
Koivula kieltää Jumalan,mutta uskoo Jumalaan Spinotzan tunneteorian kautta, ottaen Jumalan tilalle dialektiikan. Tätä pyörittelyä ei voi ymmärtää.
Niemisestä en tiedä.
Filosofi Esa Saarinen: ”Ihminen maailmansa muuttajana, kohtalonsa kääntäjänä - se visio kirpoaa Spinozalta ja katoaa välttämättömyyksien alle.
Dialektiseen materialismiin liittyy olennaisesti se, että yhteiskunta on materiaalisen (filosofisen) kehityksen huippu, joka kehittyy kielen ja ympäristöön reagoivan yksilön yhtälönä.
Mikä siis on sattumaa ja mikä välttämätöntä?
Ehkäpä vasta toiminta ja sen seuraus sen kertoo: Ei ole pelkästään apriorista ennakkofilosofiaa. Ei ole pelkäs- tään aposterioirista selittävää tulkintaa. On molemmat. Mutta se, tai hän, joka yrittää antaa tälle epämääräisyydelle absoluutisen nimen, syyllistyy Ruusun nimeämisen virheeseen. Ha ha. 🙂
***
... RK
29.03.2004 02:06:52
137612
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu…
Risto Koivula
Tekijä
Ylläpitäjä
Mikään ei jäänyt silloin HUUHAAnkyttääjiltä huomaamatta (paitsi "peilisolut" - joka sekin tilanne khta korjattiin...)...
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/75974…
 
" ... it
03.03.2002 01:39:50
75990
Re: Antroposofeille oma pankki
Antroposofi kirjoitti 02.03.2002 (75976)...
>santeri kirjoitti 02.03.2002 (75974)...
 
>>Tanskalainen MERKUR on rantautunut
>>myös Suomeen.
>SE ON HELVETIN HYVÄ ASIA. KUN
>PANKKI MAKSAA REAALIKORKOA JA ANTAA
>LAINAA ILMAN VAKUUKSIA SUKSII
>MEIKÄLÄINENKIN SINNE PIKAPIKAA.
Niinpä on, antroposofien oma rahanpesulaitos.
 
***
... J.Hakala,
03.03.2002 01:40:26
76026
 
Re: Oikea pankkitoiminta?
 
MS kirjoitti 03.03.2002 (76024)...
 
>Tmi kirjoitti 03.03.2002 (76011)...
>>Muistaakseni takavuosina antrojen
>>EkoPankilta (vai olikohan se Eko-
>>Osuusraha) otettiin valtion
>>viranomaisten puolelta pankkioikeudet pois.
 
>Jep. Kuulin toisen käden tietona,
>että syy oli siinä, ettei kyseinen
>rahalaitos pystynyt täyttämään
>pankkitoiminnassa vaadittuja
>vakavaraisuusehtoja.
>Hengentieteellä ja meditoimisella ei
>taideta pankkeja pystyssä pitää.
 
Ei se pankkien pystyssäpito ole onnistunut oikein "alan miehiltäkään"..
Oli miljardimikaa ja TOSI ON - Lassilaa.
Sitten tuli Riikoset ja Wegeliukset.
Nyt jo yksi pelle uhkaa Suomesta lähdöllä. Toivottavasti häipyy pankkeineen nopeasti vaikka johonkin veroparatiisiin muitten huijareitten sekaan.
Mikähän mahtoi olla tiede ja meditaatiotekniikka pankkitoiminnassa jonka jälkirahoittamiseen tarvittiin sosialisointia 50 MRD:n edestä yhteisestä kassalaatikosta.
Jälkeenpäin voisi vaikka sanoa:
"tähän ei hengentieteilijät pystyisi!"
***
... santeri
03.03.2002 01:40:32
76032
 
Re: Pankkitoimintaa Steinerin laskuopilla
 
MS kirjoitti 03.03.2002 (76028)...
 
>eräs näistä peluriherroista (kuka muistaa
>nimen tarkemmin?) oli käynyt
>Steinerkoulun. Niin että kyllä
>hengentieteellä tosiaankin saa pankin nurin.
 
Riikosesta oli joskus puhetta.
Kirjoitin syksyllä viestin 67803:
 
MS kirjoitti 19.12.2001 (67775)...
>Tmi kirjoitti 19.12.2001 (67709)...
 
>>Antroposofit tietävät, mistä
>>karmallisesta syystä johtuu, että
>>yksilö inkarnoituu yritysjohtajaksi.
>>En muista nyt lähdettä enkä tarkempaa
>>steinerilaista totuutta. Luulisin
>>sen löytyvän ainakin Lievegoedin
>>kirjoista. Muistatko Sinä MS asiaa tarkemmin.
 
>En muista tähän hätään. Mutta se on
>tietysti hengentieteellisellä
>logiikalla pääteltävissä. En ole
>vielä ehtinyt opinnoissani niin
>pitkälle että selvänäkisin tämän
>asian. Jatkan kuitenkin innokkaasti harjoituksia.
 
Bernar Lievegoed se kirjoittaa selkokielellä Steinerin käsityksistä:
 
"Olen aina yrittänyt pitää mielessäni, mitä Rudolf Steiner sanoi suurten teollisuuslaitosten johtajista. Aikaisemmissa elämissään he ovat osallistuneet vanhoihin mysteereihin, ajalla jälkeen 800 eKr. Noista mysteereistä ihmiset saivat valtavan viisauden, olkoonkin että se on luonteeltaan Luciferista. Nykyisessä inkarnaatiossaan näitten ihmisten täytyy tasavertaisen pitkälti syventyä ahrimaaniseen saattaakseen karmansa jälleen tasapainoon. Se on heidän kohtalonsa." (Neulansilmän läpi s.77)
"Kun katsomme noita noin 40-vuotiaita ihmisiä, suurten yritysten johtajia, voimme kysyä, mistä he ovat saaneet sisäisen rohkeuden, sisäisen varmuuden elää niiden riskien kanssa, joita heidän on otettava.Mistä voimista he elävät? Se on suuri kysymys, mutta voin ehkä herättää ajatuksen, että heillä on nämä voimat vanhojen kulttuurien vihkimyksistä. Vanhat vihityt, missä he ovat? Teollisuudessa. Heidän vihkimyksensä on mennyt tahdon tasolle. Tästä tahtonsa viisaudesta ja tahtonsa voimasta käsin he voivat kantaa modernin työelämän epävarmuuden ja suuret riskit. Tämä heidän tahdonelämänsä ei kuitenkaan yllä heidän päähänsä.
Heidän auttamisensa merkitsee sitä, että tuodaan se, mikä jo elää heidän tahdossaan, heidän päähänsä niin, että se voi tulla tietoiseksi. Meidän ei tarvitse opettaa heille mitään uutta. He tietävät jo. Mutta he tietävät tahdossaan. Meidän on vain herätettävä heidän tahtonsa tietoisuuteen." (Kohti 2000-lukua s. 71 luvussa "Uusi moraali")
"Monet näiden seminaarien osallistujat menevät kotiin hyvin onnellisina siitä, että he ovat vastaanottaneet uusia sosiaalisia käsitteitä, ymmärrettäviä sosiaalisia ideoita, joiden avulla he voivat arvioida sen kehityksen ongelmia, missä he ovat. On toisia, harvoja, jotka tulevat jälkeenpäin ja sanovat: "Teillä täytyy olla enemmän täämän takana kuin olette meille kertonut, kertokaapa siitä minulle." - - - "Noin 4500 henkilöä huipputasoilta on käynyt läpi kuvattuja kursseja viimeisen 7-8 vuoden aikana.- - - En voi sanoa, että he kaikki käyttäisivät sitä, mutta tämä luo ilmapiirin, missä voidaan ottaa seuraavat askelet seuraavien 30 vuoden aikana." (Kohti 2000-lukua s. 77-78)
Tätä nannaa on kaiketi tarjolla seuraavan kerran Helsingin kauppakorkeakouluissa alkaen 14.3.2002. HS ilmoittaa 9.12. Viisaan johtamisen koulutuksesta: "Syventävää Leadership-osaamista psykologi Tony Dunderfeltin ja liikkeenjohdon kouluttaja Mari Aulangon innostamina. Ohjelman painopiste on vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojen kehittämisessä."
 
TD opettaa pykosofia-nimistä oppiainetta Snellman-korkeakoulussa. Koulutusta järjestävä firma on Joko Executive Education Oy, lisätietoja http://www.hkkk.fi/joko
Tarkkailutehtävä: muistelkaapa ja kuunnelkaapa, kuinka moni yritysjohtaja, virkamies tai poliitikko käyttää sanaa TAHTOTILA! Varma merkki, että jäljet johtavat sylttytehtaalle, otaksun.
 
***
... RA
03.03.2002 01:40:34
76034
Re: "Tahtotila" - diagnostiikkaa?
santeri kirjoitti 03.03.2002 (76032)...
 
>Tarkkailutehtävä: muistelkaapa ja
>kuunnelkaapa, kuinka moni
>yritysjohtaja, virkamies tai
>poliitikko käyttää sanaa TAHTOTILA!
>Varma merkki, että jäljet johtavat
>sylttytehtaalle, otaksun.
 
Olen jo vähän tarkkaillut:
Alpo Suhonen
Teemu Selänne
Hannu Aravirta
Pertti Arajärvi
Jari Sarasvuo
Leif Åberg
Jussi Parviainen
Jouko Turkka
Jyri Puhakainen
Jyrki Järvilehto
Esa Saarinen
Pirre ja Hansu
...
 
 
Risto Koivula
Saarinen hiljensi taitavasti laitavasemmiston epäilykset ja kritiikin nostamalla kirjansa otsikossa Karl Marxin "länsimaisten huippufilosofien" joukkoon...
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/65471…
 
" Kai R.
07.12.2001 01:46:51
66411
 
Re: Vielä hiukan aihepiirin ulkopuolelta.
 
Kiitos kirjavinkeistä. Lukemistaan odottavat tällä hetkellä kuitenkin Georg Henrik von Wrightin "Logiikka ja humanismi" (sisältää teokset "Looginen empirismi", "Logiikka, filosofia ja kieli" sekä "Humanismi elämänasenteena"), Wittgensteinin "Tractatus logico philosophicus", sekä yleissivistävät kirjat "Filosofian historian kehityslinjoja" (Korkman, Yrjönsuuri) ja "Länsimaisen filosofian historia huipulta huipulle Sokrateesta Marxiin" (Esa Saarinen). Olen sen verran laiska lukija, että noissakin menee aikansa. Ehkä pitäisi tyytyä kevyempään lukemiseen ja lainata Platonin dialogeja sisältävä kirja lähikirjastosta. ... "
 
 

Risto Koivula

Lauri Gröhnin ohella tamperelainen "it" Ilkka Toivonen oli usein päätään pitempi muita.

http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/54437…
 
" it.
30.07.2001 01:20:29
54829
 
Re: Kata Kärkkäinen vai Antti Tuuri
jyväjemmari kirjoitti 30.07.2001 (54828)...
>it. kirjoitti 29.07.2001 (54819)...
 
>>>ps. se Rintalakin oli erittäin hyvä kirjailija
 
>>Antti Tuurin kirjalijantyön
>>taustalla on aika paljon ns,
>>tilaustyötä, eli hän kirjoittelee
>>yritysten historiikkeja siinä missä
>>jonkin tietyn maailmankatsomuksen
>>omistavienkin haluamia romaaneja.
>>Tuurilla on vankka yritysmaailman
>>johtajien tuki takanaan.
 
>Siinä meillä pohojalaasilla
>hovikirjailija vasta on. Esko Ahon
>vaalikirjan se teki. Television
>Punaisessa langassa hän kertoi uskon
>asioistaan. Eipähän tuosta olis
>arvannu millaasia juttuja miehen
>mielessä liikkuu. Vaikka onha se
>semmone mielin kielin mies aina
>ollukkin. Lapset kuuluu näyttävän
>oppinsa reilummin kuin isänsä.
🙂 Niinpä, sanoi Raidkin aina.
 
Pohjalaisten mielenliikutuksia Tuuri on kuvannut kyllä hyvin, harva osaa kuvata ihmisten yksinkertaisuutta niin hyvin, siitä pinnat Tuurille.
Mutta mielinkielin pitää olla Esko Aholle, totta kai.
Katasta vielä sen verran, että Silja Hiidenheimohan (Tammen kustannutoimittaja, ellei nykyään kustannuspäällikkö) ihastui Katan muotoihin niin paljon, että oli pakko saada romaanikin aikaiseksi.
Mitä tulee Paavo Rintalaan, niin hänellähän on aivan vastaava kirja (talvisotaan nähden): Sotilaitten äänet, siitäpä pitäisi tehdä myös elokuva.
Myöskin Esa saarinen oli Esko Ahon miehiä, mistä lie keksinyt moisen sauman.
Missä ovat Hannu Salaman kaltaiset rohkeat miehet, jotka ottavat niin kommunistien kuin porvareittenkin vihat niskoilleen. "siinä näkinä missä tekijä"- kirjahan romahdutti kokonaan kommunistisen vastarintaliikkeen maineen.
Kuka kirjoittaisi romaanin huuhaasta? Tai paremminkin kuka uskaltaisi sellaisen julkaista. Kirjoittajia löytyy kyllä.
... "
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu…
 
 

Risto Koivula

http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/52692…
 
" Ilkka Toivonen
10.07.2001 00:49:35
52975
 
Re: sanoja
 
SH kirjoitti 10.07.2001 (52972)...
 
>"loosipellet" jne. En jaksa uskoa,
>että olet sananvalintojesi ikätasolla.
 
Sanaa "loosipellet" käytti aikanaan filosofi Esa Saarinen.
Olen sen verran vanha, etten jaksa kommentoida minusta ja kielestäni esittämiäsi muita arvioita.
Muuten, mielenkiintoista, että olet tekemässä kirjaa aiheesta, toivotan hyviä työrupeamia.
... "
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu…
 
 

Risto Koivula

 

En voi olla ihailematta keskustelijoiden sivallukaksia naulankantaan - vaikka päällisin puolin kyse oli pelkästä hölöttämisestä...
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/7272…
 
" kk
19.01.1999 02:02:32
7352
 
Re: Satua ja laitteita
jykke kirjoitti 19.01.1999 (7338)...
>Sami Nurmisto kirjoitti 19.01.1999 (7336)...
 
>>>näet peilistä oman kuvasi, mutta
>>>sitäkään ei voida mitata millään laitteella.
>>Kameralla?
>Mitäs energiaa se kamera tallentaa ?
luulin etta esa saarinen on osoittanut etta on vain kahdenlaista energiaa naisenergiaa ja sikaenergiaa. kk
..."
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu…
 
 

Risto Koivula

 

http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/2636…
 
" Exodus
18.10.1998 00:44:16
2656
 
Re: Exodukselle: tämän sunnuntain Hesari.
 
veikko näntö kirjoitti 18.10.1998 (2655)...
 
Näntö vääristelee joitain väittämiäni ilmeisen tahallisesti. Tarkoitin tietenkin että suomalainen psykiatria tulee pahasti jälkijunassa. Henkilökohtaisesti en ole kaunainen kellekään psykiatrille - yhtään sellaista en näet tunne.
Rivien välistä oli luettavissa että allekirjoittaneella olisi hoitosuhde johonkin näistä ja että olisin pettynyt tuloksiin. Eipä ole.
Kasvatustieteen tutkimuksesta - sillä ei ole minkäänlaista yhteyttä käytännön todellisuuteen ja sitä tehdään enem- män tutkimuksen kuin käytännön tarpeiden sanelemana.
Tästä teemasta, eräs Suomen tunnetuimpia lastenpsyki- atreja teki lisensiaattitutkimuksensa aiheesta oppilaiden käyttäytyminen keskikoulussa ja kansalaiskoulussa ja johtopäätös kaikessa järjettömyydessään oli. Keskikou- lussa oppilaat käyttäytyvät hyvin, kansalaiskoulussa huonosti.
Tulee mieleen 70-luvulla Tampereen yliopistossa tehty mo-nisatasivuinen tutkimus jonka tuloksena todettiin että pihan puolella on vähemmän melua kuin kadun puolella.
Suomessa vallitsee käsittämötön auktoriteettiusko kaik- keen siihen mitä professoritasolla sanotaan, esim. kun Esa Saarinen avaa suunsa, pidetään kaikkea hänen lausumaansa täysin kuolemattomana vaikka siinä ei olisi mitään sisältöä.
... "
 
 

Risto Koivula

HUUHARIT päivittelevät, että
" OI KUMPA VAAN TUON OLISI SANONUT ESA SAA-RINEN (eikä joku kollega hönttäprofessri Bergsröm...), NIIN VASTAAOTTO OLISI OLLUT AIVAN MUU KUIN NYT OLI!
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/262…
 
" Tero Asp
13.07.1998 00:04:29
269
 
Re: Matti Bergströmin löytö maailmansensaaatio - vai ei.
 
"Huuhaaksikin" nimitetyllä metodilla,tosin muitakin nimiä siitä on käytöstä ja ensimmäiselle nimikkeelle hymyilen sen esittäjän hyväuskoisuuden vuoksi, on käytössä, on kuitenkin saatu aikaan hypoteesi siitä että ihmisen taikausko ja uskonnollisuus ovat hyvin lähellä toisiaan ja niiden pohjana olisi ihmisen riittämättömyydentunne.
Kysyin sopiiko tämä ajatus Bergströmin löydökseen, ei siis ole puolueetonta tieteenharjoitusta jos tulokseen on päästy kiistanalaisella tai toimivalla menetelmällä.
Jos asian olisi lausunut Esa Saarinen tai vastaava, en tiedä olisiko todellisuudessa lausunut, olisi vastaanotto helposti ollut hurraahuutoja koska homma oli syntynyt tieteellisesti validoidulla tavalla-tutkijankammiosta päättelemällä.
... "
 
KESKUSTELU.SKEPSIS.FI
Skepsis ry - Keskustelu…
 
 

Risto Koivula

Skepsi ry:n foorumi on aina suhtautunut erittäin nihkeästi Saariseen, henki on ollut, että "Saarinen pyörii HUUHAA-piireissä" _ "korkeimiissa" sellaisissa, mitä kulloinkin on ollut tarjolla...
Tässä järjrstön perustajan ja silloisen puheenjohtajan, erittäin ansioituneen väsymättömän hölynplöyjen metsä'stsäjän Lauri Gröhnin avaus aiheesta:
 
http://keskustelu.skepsis.fi/Message/FlatMessageIndex/87…
 
" Lauri Gröhn
19.06.1998 00:01:48
108 (viestin juokseva numero palstalla, RK)
 
"Voi hyvin"
Luomu Lahti:
"Opi vihdoin nauttimaan elämästä
Voi Hyvin -lehden pitkäaikainen päätoimittaja Marika Burton"
(Suojelijoina eri vuosina toimineet mm. Ahtisaaret)
 
" 5. kesäkuuta järjestettävän 100-vuotisjuhlaseminaarin teemana on Yrittäjän henkiset voimavarat.
Seminaarissa puhuvat ovat teologit Leila ja Olli Valtonen, professorit Veikko Teikari Teknillisestä korkeakoulusta, professori Bengt Johannison Uppsalan yliopistosta,
kirjailija ja kouluttaja Marika Burton,
lääketieteen tohtori Heimo Langinvainio sekä
yrittäjät Markku Laakso ja Päivikki Palosaari.
Illan yrittäjägaalassa esiintyvät mm. Kirka ja Bianca Morales. "
(Kirkan vaimo on muuten astrologi, joka esitti valtakunnanhoroskoopin linnanjuhlien TV-ohjelmassa)
Devote-konferenssi:
"13.30-14.00 Poliittinen vaikuttaminen ja tasa-arvo
Sosiaali- ja terveysministeri Terttu Huttu-Juntunen, sosiaali- ja terveysministeriö
15.00-15.30 Naisenergiasta voimaa tulevaisuuteen
Konsultti Marika Burton"
(Huttu-Juntune päättää RAY:n rahoituksesta, Steiner-liike sai taannoin noin 10 miljoonaa...)
Sihteerifoorum Kalastajatorpalla:
Luonnoitsijoina mm. Esa Saarinen, Marika Burton... "

Kommentit

Ladataan...